Isnin, 28 Jun 2010

Mudahnya Menggelarkan Ulama'


Sekadar Gambar Hiasan

Beberapa hari yang lalu kita diperbesarkan isu kemasukan beramai-ramai 'ulama muda' dalam Parti Terbesar Orang Melayu. Saya mengucapkan tahniah dan syabas kepada UMNO kerana berjaya menarik minat 'Ulama Muda' ini untuk memperjuangkan agama atas tiket dan jemaah UMNO. Tahniah juga diucapkan pada 'Ulama Muda' kerana pemilihan tersebut tentunya punyai alasan dan sebab-sebab tersendiri.
Hari ini 'title' ulama' amat mudah sekali dijual beli. Amat mudah sangat dilabelkan seseorang itu ulama' hanya dengan ilmu dan lagaknya barangkali. Mungkin kerana itulah golongan-golongan tertentu seolah-olah tidak mempercayai "kepimpinan Ulama'". Sepertimana juga 'title' ustaz...hari ini berlambak orang mengakui diri sebagai 'ustaz'...boleh cakap bab agama sikit dah dipanggil 'ustaz'...belajar satu dua perkara sikit dah dipanggil 'ustaz'. Satu yang baik kiranya panggilan itu akan menjuruskannya disamping sebagai doa agar sipemanggil benar-benar menjadi 'ustaz'...itu saya kira sebagai rahmat....tetapi bagaimana pula kalau si 'ustaz' ini tadi dengan lagak dan gayanya akhirnya menjadi penentang agama atau mereka yang seringkali menyalahtafsirkan agama ? Bukankah itu satu petaka jadinya. Dahulu akibat terlalu mudah dilabel ustaz, maka timbulnya satu jamaah yang akhirnya dihukum sesat oleh kerajaan. Berbalik pada soal "ulama'". Siapakah ulama' ini ? adakah ulama' mereka yang mendalami ilmu agama boleh dikategorikan sebagai ulama' ? Apakah hanya dengan belajar kat sekolah agama pastu ambil ijazah syariah atau usuluddin pastu sambung master samapai pHD agama pastu boleh dabik dada kata akulah ulama'...adakah benar demikian ??
Adakah ustaz Nik Aziz boleh dipanggil ulama' ?
Sebenarnya 'title ulama' bukan satu title yang boleh dijual beli. Ia bukan seperti title Dr atau sebagai. Gelaran ulama' amat unik dan dia bukan anugerah sultan mahupun universiti. Kalau Dr yang diberikan oleh universiti pun kadang-kadang buat silap...tapi title ulama' sepatutnya mereka yang kurang melakukan kesilapan. Gelaran ini dari Allah. Allah yang membuka hati seseorang mengangkat darjatnya sebagai ulama' dengan ilmu dan amalnya. Ia bukan hanya keilmu berjela-jela semata-mata. Tuan Guru Prof. Dato' Dr Haron Din sendiri apabila ditanya apakah beliau seorang ulama' ? maka beliau menjawab beliau bukan ulama' kerana ulama' adalah seseorang yang amat mengetahui segenap perkara serta amat mengamalkan setiap ilmu agama yang diketahuinya. Sebenarnya yang paling penting ada pada diri seorang ulama' adalah sifatnya yang amat merendah diri...Beliau tidak mengaku dirinya ulama' sungguhpun dirinya layak digelar ulama'. Gelaran ulama' itu diberikan masyarakat kepadanya apabila melihat adanya sifat-sifat yang dikehendaki Allah ada padanya.
Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat sendiri tidak pernah mendakwa dirinya ulama' tetapi gelaran itu diberikan orang kepadanya menunjukkan pengiktirafan masayarakat dan negara ke atasnya sebagai seorang ulama'.
Persatuan Ulama' Malaysia yang ditubuhkan bukanlah mendakwa sesiapa yang menganggotainya adalah ulama' tetapi Persatuan Ulama' Malaysia ini ditubuhkan bagi mendokong aspirasi dan cita-cita serta perjuangan Ulama' berdasarkan pendirian ulama' silam dan sekarang.
Parti Islam SeMalaysia (PAS) juga tidak terkecuali menubuhkan Dewan Ulama' bukanlah bermakna ia punyai sekelompok ulama' tetapi Dewan Ulama ini menunjukkan komitmen tinggi PAS dalam memperjuangkan Islam berdasarkan pegangan ulama'. Keikhlasan ini juga diperluaskan dengan slogan "KEPIMPINAN ULAMA" yang menunjukkan betapa utuhnya PAS membawa corak kepimpinan ulama' yang berwibawa dalam Islam.
Sebahagian ustaz yang belajar..yang ada ijazah lughah atau usuluddin atau syariah dengan mudah 'Perasan' rasa diri tu ulama' sedangkan ulama' hebat seperti Ust Haron Din pun tak mengaku dirinya ulama'...Inilah sinarionya..apabila gelaran ulama' itu amat mudah dijualkan...amat malang lagi apabila seorang yang tak tahu menahu bab agama...yang baru belajar sikit-sikit pun dah dianggap ulama' dan inilah yang nabi sabdakan apabila ia berlaku maka berlakulah banyak kesesatan akibat kelompok yang menfatwakan mengikut nafsunya.
Sememangnya untuk mendapatkan fatwa agama maka perlulah dapatkannya daripada orang yang mempelajari agama..namun, yang memberi fatwa sepatutnya hanya memberi fatwa...tetapi jangan sampai perasan nak orang panggil mereka ulama'...sebab gelaran ulama' itu punyai makna dan tugas yang amat berat. Sang Mufti sekalipun belum tentu diiktiraf Allah sebagai ulama'...Akibat perasan lebih inilah menyebabkan mereka menfatwa yang bukan-bukan...membid'ah dan melakukan perkara yang merugikan ummat.
Sesunggunya anta ciri-ciri ulama itu ialah :-
1. Memahami ilmu agama seperti aqidah, bahasa dan sasteranya,fiqh dan usulnya, hadis dan usulnya, al-quran, adab, akhlak dan sebagainya dengan mendalam.
2. Mengamalkan segala ilmu yang diketahuinya.
3. Seorang yang ikhlas dan sentiasa merendah diri (tawadhuk)
4. Sentiasa menjaga percakapan, perbuatan dan makan minumnya termasuk hartanya daripada haram dan syubhah
5. Sentiasa cintakan Allah dan Rasulnya
dan banyak lagi...Barangkali sebab itu jualah nabi mengkategorikan ulama' kepada dua iaitu ulama' su' dan ulama' akhirat. Ulama' akhirat adalah ulama' rabbani yang benar dan uikhlas kepada Allah sedang ulama' su' adalah ulama' dunia yang hanya berjuang kerana dunia. Mereka menjual agama dengan memutarbelitkan hukum-hukum agama untuk kesenangan mereka di dunia. Mereka menggunakan pengetahuan agama mereka yang sedikit untuk kemewahan yang sentara. Semoga Allah mengampuni kita serta membawakan kita semua agar dapat mencontohi ulama'-ulama' akhirat yang benar dan bukan ulama'-ulama' dunia dalam perjalan hidup yang sementara ini.

(*Penulis tidak kaitkan mana-mana kelompok agamawan sebagai ulama' dunia atau sebagainya kerana gelaran ulama' bukanlah hak penulis wallahua'lam)

Jumaat, 25 Jun 2010

Mari Mengenali Ulama': As Syahid As Sheikh Ust Hassan al Banna


Seorang rakan satu ketika dahulu pernah menyatakan kepada saya perihal kononnya Ust Hassan al Banna yang dikagumi oleh seluruh ummat Islam sebagai seorang yang hipokrit serta suka berfoya-foya. Malah dikatakan dia punyai maklumat dan cerita sebenar as-Syahid. Saya dengan berangnya datang menjelaskan kedudukan serta sejarah sebenar dengan membawakan bukti sejarah yang saya ada. Saya minta rakan saya itu kemukakan buku-buku yang didakwanya. Rakan saya itu terus lari meninggalkan saya. Jelaslah rakan saya itu sebenarnya berniat jahat terhadap fakta seorang ulama'. Ingatlah jangan sesekali kita memfitnah orang apatah lagi yang difitnah itu seorang ulama' dan mujaddid ummat. Tokoh al Ikhwan ini sangat dicemburui yahudi zionis sehingga seringkali cuba memburuk-burukkan beliau. Seorang as-Syahid yang Allah janjikan syurga buat mereka. Berikut saya sertaka serba ringkas ulama' dan tokoh syuhada' abad ini :-

Sheikh Hassan al Banna dilahirkan pada Oktober 1906 di desa al-Mahmudiyyah di daerah al-Bahriyyah, Iskandariah, Mesir (barat laut Kaherah). Beliau berasal dari sebuah perkampungan petani yang terkenal kuat mentaati ajaran dan nilai-nilai Islam, serta keluarga ulama yang dihormati. Beliau telah berjaya menghafaz seluruh al Quran dalam usia yang sangat muda.

Bapanya, Syeikh Ahmad bin Abdul Rahman al-Banna, merupakan seorang ulama, imam, guru dan seorang pengarang terkenal, lulusan Universiti Al-Azhar, yang menulis dan menyumbang menulis kitab-kitab hadis dan fiqh perundangan Islam dan juga memiliki kedai membaiki jam dan menjual gramophone. Syeikh Ahmad bin Abdul Rahman al-Banna turut mengkaji, menyelidik dan mengajar ilmu-ilmu agama seperti tafsir al-Qur'an dan hadis kepada penduduk tempatan, dan dia banyak dipengaruhi oleh fikrah serta cita-cita perjuangan Syeikh Muhammad Abduh dan Sayyid Jamaluddin al-Afghani.

Sungguhpun Syeikh Ahmad al-Banna dan isterinya memiliki sedikit harta, mereka bukannya orang yang kaya dan bertungkus lumus untuk mencari nafkah, terutama selepas berpindah ke Kaherah pada 1924; sebagaimana yang lain, mereka mendapati bahawa pendidikan Islam dan kealiman seseorang tidak lagi dihargai di ibu negara itu, dan hasilkerja tangan mereka tidak mampu menyaingi industri besar-besaran.. (Mitchell 1969, 1; Lia 1998, 22-24)

Hasan Al- Banna merupakan anak sulung dari lima orang adik-beradik. Dalam usia lapan tahun beliau memulakan pelajaran permulaannya di sebuah sekolah rakyat di kampungnya, dan dalam usia dua belas tahun beliau memasuki sekolah rendah, dimana beliau terus menggabungkan dirinya dalam badan “Latihan Akhlak” atau “Jama’ah Al Suluk Al Akhlaki” yang dikelolakan oleh gurunya sendiri. Di antara kegiatan badan ini ialah mengenakan tatatertib dalam bentuk denda-denda ke atas ahlinya yang mengeluarkan kata-kata cacian dan maki hamun kepada teman-teman sejawatnya atau melakukan perbuatan yang menyalahi Agama. Dalam masa yang pendek sahaja beliau memperlihatkan sifat-sifat kepimpinan yang baik dan muncul sebagai pemimpin badan itu. Dalam peringkat usia persekolahan rendah ini, Hasan Al Banna mula menghadiri majlis-majlis zikir yang diadakan oleh “Al Ikhwan Al Hasafiah” sebuah pertubuhan sufi yang banyak mempengaruhi jiwanya. Di sana beliau berkenalan dengan seorang belia yang masih muda bernama Ahmad Al Sakri yang kemudiannya menjadi tokoh yang memainkan peranan penting di dalam pertubuhan Jama’ah Al Ikhwan Al Muslimon.
Sewaktu berada di tahun akhir sekolah rendah, pemberontakan 1919 telah tercetus dan beliau turut menyertai pelajar-pelajar yang lain dalam demonstrasi-demonstrasi di perkarangan dan di luar sekolah di samping menggubah dan mendeklamasi sajak-sajak yang berkobar-kobar dengan semangat nasionalisme.

Pada tahun 1922 beliau di terima selaku anggota I dalam pertubuhan Jamaatul Al Safiah yang sebelum ini terkenal dengan nama “Al Ikhwan Al Safiah”. Pertubuhan ini mempunyai dua tujuan dua hala iaitu :

(i) berjuang untuk memelihara prinsip-prinsip akhlak Islam.
(ii) Menentang gerakan da’yah Kristian di Bandar Kahirah.

Semasa di dalam pertubuhan ini beliau terpengaruh dengan ajaran Al Imam Al Ghazali. Pada waktu itu beliau bukan sahaja terkenal rajin dengan pelajarannya, malah beliau melakukan penelahan di luar yang luas. Beliau sangat gemar membaca buku-buku Tasauf, Sejarah Rasulullah (s.a.w.), kisah-kisah perjuangan pahlawan yang mempertahankan tanah air dan agama dan kisah-kisah perjuangan menuju jalan Allah.

Pada tahun 1923 dalam usia 16 tahun beliau telah lulus sekolah perguruan rendah dan pada tahun yang sama juga beliau memasuki kuliah Darul Ulum satu yayasan pengajian tinggi yang merangkul pengajian tradisional dan pengajian moden dan merupakan satu institusi pengajian tinggi di masa itu. Semasa berada di kota Kaherah beliau dengan pandangan mata seorang anak desa yang berpendidikan agama dapat melihat dengan jelas pergolakan parti poltitik dan aliran-aliran yang menentang agama yang dicetuskan oleh gerakan Kamal Arttaturk. Beliau juga melihat aliran Non Islamic di Universiti Mesir. Ketika itu ramai beranggapan bahawa Universiti Mesir tidak akan dapat menegakkan sekularismanya melainkan dengan menentang agama dan memerangi tradisi-tradisi sosial yang berbentuk agama. Ia melihat denagn sedih bagaimana persekutuan-persekutuan, pari-parti politik, himpunan-himpunan sasterawan dan pertubuhan-pertubuhan sosial yang sekular semuanya menuju satu haluan iaitu melemahkan pengaruh agama. Ketika itu beliau mengeluh merorong "Allah sahaja yang tahu berapa lama kami tidak kerana memikirkan nasib umat, menganalisakan penyakit-penyakit yang dihadapi dan cara-caran untuk mengatasinya. Kami begitu risau hingga sampai kami menangis.”
Pada tahun berikutnya beliau memasuki satu pertubuhan Agama yang lain iaitu “Jama’atul Makram Al Akhlak Al Islamiah” atau Persekutuan Budi Utama Islam, iaitu sebuah pertubuhan yang giat mengaturkan ceramah-ceramah Islam, beliau dan rakan-rakan seperjuangan telah menjalankn dakwah bukan sahaja di masjid-masjid, tetapi di segala tempat perhimpunan orang ramai terutama di kedai-kedai kopi rakyat di merata pelusok desa. Usaha beliau membawa dakwah di kedai kopi telah memberikan hasil yang amat besar. Pada peringkat ini beliau banyak membuat perhubungan denagn tokoh-tokoh pemimpin Islam yang terkenal di zaman itu seperti Mahyudin Al Khatib, Muhammad Rashid Reda, Farid Wajdi dan lain-lain tokoh yang memperjuangkan Islam.
Pada tahun 1927 beliau mendapat Ijazah dari Darul Al Ulum dalam usianya 21 tahun. Kemudian beliau menjadi guru bahasa Arab di salah sebuah sekolah rendah di Bandar Isma’iliah di wilayah Terusan Suez dan terus berkhidmat di bidang perguruan Islam sembilan belas tahun dan meletakkan jawatannya sebagai guru pada tahun 1946. Beliau menyusun kegiatan da’wah dengan berkesan dalam masyarakat bandar Isma’iliah, beliau juga telah membawa da’wah ke kedai kopi yang dilakukan di kota Kaherah, dan di sanalah dapat mencungkil bakat-bakat manusia yang baik untuk diberikan pendidikan selanjutnya yang lebih teratur.

Walaupun beliau tinggal di Isma’iliah, namun beliau tetap mempunyai hubungan yang rapat dengan badan-badan dan tokoh-tokoh pejuang Islam di Kaherah. Beliau ikut serta menyokong pertubuhan Persekutuan Belia Islam, pada tahun 1927 dan menjadi wakil majalah Al Fatah, sebuah majalah yang bertugas selaku jurucakap badan-badan dan pertubuhan Islam di masa itu. Majalah itu dipimpin oleh Mahyuddin Al Taib salah seorang ulama pejuang Islam dan pengasas Persekutuan Belia Islam.
Pada bulan Mac 1928 beliau telah menubuhkan organisasi Al Ikhwan Muslimon di Bandar Isma’iliah. Pertubuhan itu telah berkembang pesat. Pada tahun 1923 beliau telah berpindah ke kota Kaherah dan membuka cawangan Pertubuhan Ikhwan Muslimon di Kaherah bersama adik bongsunya yang sehaluan dan seperjuangannya Abdul Rahman Al Banna. Pertubuhan itu telah berkembang subur di masa tercetusnya perang dunia yang kedua dan berjaya menjadi salah satu kuasa politik yang bertarung di masa itu.
Beliau telah mengatur Ikhwan Muslimon dalam tiga peringkat. Peringkat pertama, memperkenalkan gagasan Ikhwan Muslimon dan menyebarkan da’wah asas melalui ceramah-ceramah dan mengadakan kegiatan-kegiatan kebajikan masyarakat. Kedua, peringkat membentuk keperibadian anggota-anggota Ikhwan sebagai persediaan untuk melancarkan jihad. Ketiga, peringkat melaksanakan cita-cita perjuangan Islam yang tegas.
Dalam tahun 1948 Pertubuhan Ikhwan Muslimon telah diharamkan oleh pemerintahan Al Nukrasyi dari parti al Sa’di kerana dituduh merancangkan satu pemberontakan untuk menumbangkan kerajaan. Berikutan dengan pengharaman itu, ibu pejabat organisasi itu dikepung polis dan semua anggota yang ada di bangunan itu ditangkap kecuali Al Imam Al Sheikh Hasan al Banna. Semua cawangan organisasi itu dibubarkan dan harta bendanya diletakkan di bawah pentadbiran Kementerian Dalam Negeri. Organisasi itu seterusnya dituduh sebagai musuh ketat kerajaan yang cukup lengkap dengan persediaan senjata, hospital-hospital, sekolah-sekolah, kilang-kilang dan syarikat perniagaan yang kukuh.

Al Imam Hasan Al Banna yang masih bebas itu terus berusaha dengan segala dayanya, untuk menyelamatkan organisasi itu tetapi ia tidak dapat menemui jalan-jalan damai dengan perdana menteri Al Nukrasi Bassa. Tanggal 12 Februari 1949 Al Imam Syed Hasan Al Banna telah ditembak ketika beliau keluar dari bangunan Al Ikhwan Muslimon untuk menaiki kereta sewa dan beliau telah meninggal dunia di Hospital beberapa minit selepas itu. Kematian beliau telah dirancang oleh polis rahsia kerajaan

Jenazahnya telah dikebumikan di bawah kawalan kereta-kereta kebal dan kereta-kereta perisai dan tidak dibenarkan disaksikan oleh orang ramai kecuali keluarganya sendiri.
Demikian tamatnya kisah seorang penda’wah dan pejuang Islam yang ulung di abad dua puluh dan langkah-langkah perjuangan beliau telah menjadi sumber inspirasi gerakan-gerakan yang dinamis di merata bumi masyarakat Islam.

Khamis, 24 Jun 2010

Ustaz Pada Dunia Masa Kini 1

Dua hari lepas saya sempat menyaksikan satu lakonan hebat dari seorang ustaz di kaca televisyen. Memang lah dunia sekarang ni dah menuju ke saat-saat kehancuran. Golongan agamawan atau para ustaz sudah tidak lagi menjaga peribadi mereka. Kalau dahulu golongan ustaz mahupun tuan guru ini amat dihormati dan disegani. Namun, kini tidak semua golongan sedemikian yang boleh dicontohi...perbagai perkara boleh berlaku malah amat buruk lagi kelompok-kelompok ini persis seperti pelakon hebat yang layak diberikan anugerah 'Grammy' setaraf pelakon-pelakon dari hollywood sana.
Bermula dengan era di zaman 80-an dengan wujudnya seorang yang membawakan imej agama berjaya mempengaruhi orang ramai menyertainya sehingga beranggapan dirinya sebagai pemuda yang membawakan panji-panji Islam untuk diberi kepada Imam Mahdi, kita dikejutkan pula dengan sikap kelompok yang mempelajari agama tetapi tidak mempercayai agama dalam era 90-an. Kelompok ini tidak terhenti disini...malah wujud pula kelompok agama yang mengharuskan pelacuran dan menolak perlaksanaan hukum Hudud Allah dalam ceramah-ceramah mereka di Mesir, Jordan dan beberapa negara timur tengah yang berlaku dalam tahun 2000-an. Kelompok perosak agama atas nama agama ini terus aktif dengan membenarkan pensyarah-pensyarah luar yang seagenda dengan mereka turun mengajar di Universiti kita bagi merekrut fahaman-fahaman songsang ini. Maka kita dikejutkan lagi dengan sikap solat berimamkan wanita. Demikianlah wujudnya pula kelompok agama atas tiket mufti dengan lantang membid'ahkan orang lain yang tidak sealiran dengannya. Kini, mantan mufti tersebut agak kurang membid'ahkan orang setelah perbagai siri muzakarah ulama' yang dilakukan terhadapnya. Sungguhpun isu bid'ah-membid'ah ini mula surut dan menenagkan ummat, kita kini dikejutkan pula dengan sikap sebnahagian 'Ustaz-Ustaz Dunia' menjual perbagai produk untuk rawatan makhluk halus. Para Ustaz digambarkan persis seperti tok bomoh. Ditayangkan di tv dan akhbar dengan kaedah rawatan serta caj-caj yang agak melampau! Saya bukan tak setuju jika perubatan Islam dipromosikan dan diperkenalkan melalui media elektronik, namun janganlah para ustaz mengambil kesempatan ke atas pesakit dengan mengenakan caj yang melampau serta menaburkan cerita-cerita dongengan untuk menunjukkan kehebatan mereka. Saya juga merawat namun itu semua bukan ciri-ciri perawat Islam sebenar.Dahulu seorang kenalan saya yang baru pulang dari Mesir turut mendakwa kononnya dia boleh mengubati pesakit dari jauh. Ustaz tersebut begitu 'excited' dengan kaedah rawatannya. (Sungguhpun pada pandangan saya ianya tidak begitu selari dengan istilah rawatan Islam) Akhirnya ustaz berkenaan mempelawa saya merawat 'kawannya' di Melaka. Darussyifa' contohnya merupakan sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang cuba memartabatkan perubatan Islam, sungguhpun tidak semua perawatnya berjaya memahami dan menghayati etikanya namun gambaran etika yang terpahat menunjukkan betapa agungnya ikhlas pada diri perawat. Kini, kelompok ustaz dunia yang mengaku ulama' ini semakin menjadi-jadi. Kelompok ini sangup menitiskan air mata dihadapan kaca televisyen sambil membacakan hadis yang berkaitan amalan dan keimanan sedangkan dimanakah keimanan kiranya sanggup memanggil dukun atau bomoh dari Negeri Sembilan datang ke rumah hanya kerana untuk mengubati penyakit batu karangnya ?? Bila di tanya...Eh bukankah syirik tu ustaz ? Dia bersabda : Eh tak pe...ni untuk berubat...."
MasyaAllah...berapa banyak perubatan Islam kat Malaysia ni....berapa banyak tuan guru dan ulama rabbani di Malaysia ni...tapi bomoh jugak yang dia nak jumpa...habislah amalan dan aliman hanya kerana syirik. Syirik nya dia menentang negara Islam...Syiriknya juga dia menentang undang-undang Islam malah lebih teruk syiriknya apabila melakukan perbuatan syirik yang menyesatkan. Inilah ujian terhadap iman. Orang Alim di uji mengikut tahap kealiman mereka. Dia dikenali di kalangan manusia sebagai insan yang amat lantang bersuara...malangnya dia dikenali makhluk dilangit sebagai insan yang kuat mensyirikkan tuhannnya. Moga kita dijauhi dari petaka ini semua...wallahua'lam

Rabu, 2 Jun 2010

12 sukarelawan Malaysia di Israel sudah dibebaskan

2010/06/02
KUALA LUMPUR: Semua 12 sukarelawan rakyat Malaysia yang ditahan komando rejim Israel ketika menyertai misi bantuan kemanusiaan ke Gaza, sudah dibebaskan dan kini berada di sempadan Jordan.

Pembebasan mereka itu dibuat awal hari ini, menurut laporan langsung dari wartawan Astro Awani yang turut ditahan

Sumber : Berita Harian Online

Masjid, surau digesa solat hajat mohon keselamatan misi bantuan ke Gaza


PUTRAJAYA 1 Jun - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menyeru masjid dan surau di seluruh negara mengadakan solat hajat dan bacaan qunut nazilah bagi memohon keselamatan semua anggota misi bantuan kemanusiaan ke Gaza.
Ketua Pengarahnya, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, solat hajat itu diharap dapat diadakan serentak di seluruh negara mulai selepas solat Maghrib hari ini dan juga selepas solat Jumaat 4 Jun ini.


Katanya, khutbah Jumaat di masjid-masjid di bawah Jakim di Wilayah Persekutuan juga akan menyentuh isu tersebut kerana misi kemanusiaan itu melambangkan keprihatinan rakyat negara ini terhadap nasib penduduk Gaza.
"Jakim memohon kerjasama dan jasa baik pihak pengurusan masjid dan surau di seluruh negara agar mengadakan majlis solat hajat khususnya hari ini.
"Kita mendoakan kesejahteraan sukarelawan yang menjadi mangsa kekejaman Israel, kita mohon Allah selamatkan mereka khususnya rakyat Malaysia sama ada Islam atau bukan Islam," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini


Beliau memberikan reaksi terhadap keganasan tentera Israel ke atas kapal Mavi Marmara yang terlibat dalam misi 'Flotila Kebebasan' bagi menghantar bantuan kemanusiaan ke Gaza semalam.
Setakat ini, seramai 11 rakyat Malaysia termasuk dua wartawan Astro Awani yang berada dalam kapal milik Turki itu belum diketahui nasib mereka.
Wan Mohamad berkata, pendekatan melalui solat hajat perlu dilaksanakan segera kerana misi bantuan kemanusiaan itu adalah bagi membantu penduduk Gaza yang selama ini terseksa akibat kekejaman rejim Zionis.
"Kita menyambut baik usaha dan ikhtiar sukarelawan antarabangsa termasuk dari Malaysia menghantar bantuan kemanusiaan melalui jalan laut ke Gaza.
"Sebab itu, kita kita amat kesal dan mengutuk sekeras-kerasnya tindakan kejam Israel ke atas misi bantuan itu," katanya.
Selain itu, beliau berkata, Jakim tidak menghalang umat Islam yang ingin memberikan dan sokongan kepada misi tersebut melalui perhimpunan aman termasuk di kawasan masjid.
Bagaimanapun, beliau menasihatkan pihak penganjur agar memohon kebenaran daripada pengurusan masjid, Jakim dan pihak berkuasa agama negeri-negeri serta polis.
"Reaksi rakyat Malaysia terutamanya umat Islam sewajarnya melambangkan kematangan dalam tangani isu mencabar ini.
"Kita boleh zahirkan rasa marah malah kita berhak rasa marah terhadap pihak yang zalim namun tindakan kita mesti selaras dengan undang-undang sedia ada.
"Jika perhimpunan mahu dilakukan di masjid-masjid di bawah Jakim, kita akan pertimbangkan sebarang permohonan manakala di negeri-negeri perlu memohon kebenaran daripada pihak berkuasa agama negeri tersebut," katanya.
Mengenai usaha boikot berterusan terhadap produk-produk berkaitan Israel, Wan Mohamad menyerahkan gerakan itu kepada pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO).
"Kita percaya umat Islam dan rakyat tentunya tidak rela dan berasa malu untuk bersekongkol dengan rejim yang zalim sama ada Israel atau mana-mana negara," katanya.

Selasa, 1 Jun 2010

12 Rakyat Malaysia di atas Kapal Mavi Marmara


Selasa, 01/06/2010 – Berikut adalah nama-nama rakyat Malaysia yang menyertai Misi Talian Hayat Untuk Gaza (LL4G) yang berada di atas kapal penumpang “Mavi Marmara” milik IHH, Turki ketika diserang oleh komando laut Israel di perairan antarabangsa hari ini.
1. Tn Hj Noorazman bin Mohd Samsuddin, HALUANPalestin
2. Dr Mohd Arbai’e bin Syawal, HALUANPalestin
3. Dr Syed Muhammad Haleem bin Syed Hasan al-Haddad, HALUANPalestin
4. Ust Al-Hami Husain bin Suhaimi, HALUANPalestin
5. Mohd Nizam bin Mohd Awang, HALUANPalestin
6. Ust Hasanuddin bin Mohd Yunus, Aqsa Syarif
7. Tn Hj Jamuliddin bin Elias, Yayasan Amal
8. Dr Selamat bin Aliman, Jemaah Islah Malaysia (JIM)
9. Abdul Halim bin Mohd Redzuan, Muslim Care
10. Mustafa bin Mansur, MAPIM
11. Ashwat bin Ismail, Wartawan ASTRO
12. Shamsul Kamal Latif, Juru kamera ASTRO
Mustafa Mansur yang mewakili MAPIM menaiki kapal Mavi Marmara pada 29hb Mei setelah kapal Challenger II yang dinaiki beliau mengalami kerosakan di tengah perjalanan.
sumber : CMT-LL4G

Selasa, 01/06/2010 – Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) telah memberi persetujuan untuk mengeluarkan arahan kepada masjid-masjid di sekitar Wilayah Persekutuan untuk melakukan solat hajat.
Wakil Dewan Pemuda Masjid di dalam CMT-LL4G, Ust Taqiudin, memaklumkan telah mengajukan kepada JAKIM permohonan agar masjid-masjid di seluruh negara melakukan solat hajat. Permohonan telah diterima oleh pihak JAKIM dan tindakan susulan akan dibuat.
Solehuddin ShuibSetiausaha CMT-LL4G

Sumber: Palestinkini.info