Khamis, 17 Mac 2011

Inginkan Ulama Malaysia -Satu Ulasan dan Pandangan


Tulisan A.F Us zaharuddin b. Abd Rahman berkenaan perkara diatas barangkali terdapat kebenarannya. Terutamanya pandangan beliau agar perancangan yang tersusun perlu diwujudkan untuk menghasilkan ulamak terbilang. Pelajar-pelajar pintar dan terbaik eloklah dipilih dan dilatih dengan ilmu-ilmu Islam. Dewasa kini, terdapat segelintir ibubapa yang hanya menghantar anak-anak ke aliran agama mahupun pondok apabila mendapati anak-anak mereka gagal dalam akademik di sekolah aliran biasa. Malah lebih parah lagi apabila anak-anak ini punyai masalah akhlak yang tinggi sehingga mencemarkan nama baik sekolah agama dan pondok. Ini merupakan masalah yang saya sendiri lihat sewaktu melawat ke beberapa sekolah aliran arab (ma'ahad) dan pondok (madrasah) di beberapa tempat di Semenanjung Malaysia. Memanglah..menghantar anak ke aliran agama setelah melihat kegagalannya dalam akademik di sekolah aliran biasa satu inisiatif yang baik, namun, diri anak-anak tersebut perlu punyai minat dan iltizam yang tinggi untuk menerima ilmu. Jika anak-anak tersebut tidak berminat dan sememangnya 'bermasalah' maka amat sukar untuk difahamkan malah ianya menjadikan beban buat para ustaz dan ustazah untuk mendidiknya pula...lebih malang lagi sekolah pondok tersebut kelak akan dilabel dengan label yang buruk akibat sikap dan akhlak para pelajarnya yang bermasalah. Saya juga faham, terdapat juga ustaz yang gagal mendidik anak muridnya akibat gagalnya ustaz menunjukkan contoh yang baik pada pelajar. Disinilah kekuatan aliran pondok khususnya di Pantai Timur dimana guru-guru disana sangat menitik beratkan akhlak dan pengamalan. Tulisan ini berdasarkan pengalaman dan kesempatan saya berada di Pondok Pasir Tumboh, Kota Bahru (Madrasah al Bakriah)
Namun, sebenarnya di Malaysia, kita juga punyai ulama yang pakar sungguhpun bilangannya amat sedikit. latarbelakang ilmu para ulama kita seperti Prof Dato Dr Haron Din dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat juga tidak kurang hebatnya. Dato Dr Haron Din merupakan pemegang Ijazah Sarjana (Master Syariah) Kelas Pertama (Mumtaz) dari Universiti Al-Azhar selain Pemegang Ijazah pHD Syariah juga kelas terbaik. Demikian juga latarbelakang ilmu yang mantap dipunyai oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mendalami keperbagaian disiplin ilmu Islam diperbagai negara seperti Mesir, India dan Pakistan.
Namun, dalam pandangan Us Zaharuddin Abdul Rahman ini, situasi yang beliau sebutkan dalam tulisan BANGGA DENGAN GURU & TEMPAT barangkali perlu difokuskan dan dimuhasabah oleh para dae' agar mari kita sama-sama berlapang dada agar sikap tersebut tidak merosakkan akhlak yang sepatutnya ditunjagi oleh para pelajar lulusan agama tidak kira di universiti mana yang ia pelajari.
Tulisan Us Zaharuddin berkenaan Pecah Kerana Universiti juga merupakan satu perkara yang tidak sepatutnya terjadi pada mereka yang berada dalam aliran agama. Ini kerana dimanapun kita belajar...sesungguhnya yang paling baik adalah mereka yang paling memahami dalam hal ehwal agama. Tidak guna jika kita berbangga dengan al Azhar...atau dengan Lulusan Jordan mahupun Syiria atau Universiti tempatan seperti UM dan UKM kalau kita merupakan lulusan yang tak PAHAM akan apa yang kita pelajari!! Sebenarnya KEFAHAMAN itu diberikan oleh Allah.Tentu sahaja orang yang faham akan agama ini akan memelihara setiap ruang lingkup agamanya dan akhlaknya. Cuba para pembaca renungkan kata-kata as Sheikh Idris al Marbawi yang susur galur ilmunya belasan tahun di Makkah dan Mesih apabila Sheikh pulang ke Malaysia...dilawatinya beberapa pondok-pondok pengajian di beberapa tempat sambil turut mengkagumi kefakehan Tuan Guru-Tuan Guru Pondok yang mengajah sehebat dan setaraf Tuan Guru dan ulama' di Mesir dan Makkah!!!
Menganggap lulusan itu dan ini sebagai lebih faqih menunjukkan mereka masih kurang faqih dalam agama ini!! Lihat sahaja tulisan-tulisan orang-orang tertentu mendabik dada aku lulusan Jordan...dimana ilmuku ini kononnya hebat...Jordan punyai sistem pengajian yang baik...maka dikutuknya mereka yang mengaji pondok sebagai jumud dan tiada pengembangan ilmu...Saya sendiri pernah membicarakan perihal sifat keegoan sesetengah ustaz ini...Pernah seorang Ustaz lulusan al-Azhar menyatakan demikian pada saya...amat menyokong pendapat seorang bekas mufti dan menyatakan kononnya lulusan al-azhar lebih baik daripada lulusan pondok...sedangkan tanpa dia sedari terdapatnya mereka yang lulusan lain pula turut mendakwa kononnya mereka lebih baik daripada al-Azhar!! Jika inilah yang berlaku...maka ilmu yang dipelajari sudah tidak mampu lagi mendidik diri...Bagaimanakah sang ustaz mampu untuk membentuk peribadi masyarakat...sedang ia telah gagal dalam ujian pertamanya??
Us Zahruddin jika dilihat merupakan lulusan UKM yang kemudiannya menyambung ke Jordan dan kini di UK. Barangkali cetusan tulisannya berdasarkan pengaalamannya...namun tanpa disedari terdapat juga kata-kata yang mirip pada kepuakan terhadap universiti...Sebenarnya...pada pandangan saya, Universiti mana pun...pondok mana pun yang pailing utama adalah kefahaman...kefahaman dalam agama ini mengajar kita tawadhuk dan merendah diri sebagai akhlak yang terpuji...gagal membentuk akhlak mewujudkan keegoan yang menghancurkan diri dengan berbangga dengan universiti sedang sifat demikian menunjukkan kegagalan memelihara iman. Sungguhpun Universiti terbaik...universiti yang punyai ramai ulama' lebih aula dipelajari agar haruman dan ilmuan dan akhlak para ulama dapat dicontohi namun tidak bermakna universiti lain harus dicaci. Jika al-Azhar tempat penghasilan ulama'. Yusuf al Qardhawi tentu sahaja darinya....bukankah untuk menjadi ulama' perlu diselusuri jalur perjalannya. Tidak perlu dirangkumkan Jordan, al-Azhar dan Madinah....dimana tempat dipelajari bukan isunya yang penting kefahaman dalam agama. Mungkin merangkumkan tempat pengajian salah satu idea yang baik tetapi ia tidak semestinya terbaik...demikianlah sebaliknya. Cadangan agar kaedah menghasilkan ulama dipilih daripada mereka yang cemerlang amat bertepatan sekali. Digarap pula dengan hafalan 30 juzuk al-Quran serta didalami ilmu-ilmu bahasa arab yang hebat!! dan diakhiri dengan ilmu Fiqh, Syariah dan Usuluddin yang mantap inilah rahsia ulama'-ulama' besar seperti Imam Syafie dan Maliki...serta ribuan para ulama' di dunia. Para ustaz kita hari ini kebanyakannya hanya mendalami satu bidang agama sedang ulama' hebat dunia mendalami perbagai bidang agama. Dikerana itulah mereka lebih faham dan tidak mudah mendabik dada....tidak timbul isu salah faham dalam agama sehingga ketahap caci-mencaci, hina -menghina yang mendatangkan perpecahan UMMAH. Wallahua'lam

0 ulasan: