Isnin, 28 Jun 2010

Mudahnya Menggelarkan Ulama'


Sekadar Gambar Hiasan

Beberapa hari yang lalu kita diperbesarkan isu kemasukan beramai-ramai 'ulama muda' dalam Parti Terbesar Orang Melayu. Saya mengucapkan tahniah dan syabas kepada UMNO kerana berjaya menarik minat 'Ulama Muda' ini untuk memperjuangkan agama atas tiket dan jemaah UMNO. Tahniah juga diucapkan pada 'Ulama Muda' kerana pemilihan tersebut tentunya punyai alasan dan sebab-sebab tersendiri.
Hari ini 'title' ulama' amat mudah sekali dijual beli. Amat mudah sangat dilabelkan seseorang itu ulama' hanya dengan ilmu dan lagaknya barangkali. Mungkin kerana itulah golongan-golongan tertentu seolah-olah tidak mempercayai "kepimpinan Ulama'". Sepertimana juga 'title' ustaz...hari ini berlambak orang mengakui diri sebagai 'ustaz'...boleh cakap bab agama sikit dah dipanggil 'ustaz'...belajar satu dua perkara sikit dah dipanggil 'ustaz'. Satu yang baik kiranya panggilan itu akan menjuruskannya disamping sebagai doa agar sipemanggil benar-benar menjadi 'ustaz'...itu saya kira sebagai rahmat....tetapi bagaimana pula kalau si 'ustaz' ini tadi dengan lagak dan gayanya akhirnya menjadi penentang agama atau mereka yang seringkali menyalahtafsirkan agama ? Bukankah itu satu petaka jadinya. Dahulu akibat terlalu mudah dilabel ustaz, maka timbulnya satu jamaah yang akhirnya dihukum sesat oleh kerajaan. Berbalik pada soal "ulama'". Siapakah ulama' ini ? adakah ulama' mereka yang mendalami ilmu agama boleh dikategorikan sebagai ulama' ? Apakah hanya dengan belajar kat sekolah agama pastu ambil ijazah syariah atau usuluddin pastu sambung master samapai pHD agama pastu boleh dabik dada kata akulah ulama'...adakah benar demikian ??
Adakah ustaz Nik Aziz boleh dipanggil ulama' ?
Sebenarnya 'title ulama' bukan satu title yang boleh dijual beli. Ia bukan seperti title Dr atau sebagai. Gelaran ulama' amat unik dan dia bukan anugerah sultan mahupun universiti. Kalau Dr yang diberikan oleh universiti pun kadang-kadang buat silap...tapi title ulama' sepatutnya mereka yang kurang melakukan kesilapan. Gelaran ini dari Allah. Allah yang membuka hati seseorang mengangkat darjatnya sebagai ulama' dengan ilmu dan amalnya. Ia bukan hanya keilmu berjela-jela semata-mata. Tuan Guru Prof. Dato' Dr Haron Din sendiri apabila ditanya apakah beliau seorang ulama' ? maka beliau menjawab beliau bukan ulama' kerana ulama' adalah seseorang yang amat mengetahui segenap perkara serta amat mengamalkan setiap ilmu agama yang diketahuinya. Sebenarnya yang paling penting ada pada diri seorang ulama' adalah sifatnya yang amat merendah diri...Beliau tidak mengaku dirinya ulama' sungguhpun dirinya layak digelar ulama'. Gelaran ulama' itu diberikan masyarakat kepadanya apabila melihat adanya sifat-sifat yang dikehendaki Allah ada padanya.
Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat sendiri tidak pernah mendakwa dirinya ulama' tetapi gelaran itu diberikan orang kepadanya menunjukkan pengiktirafan masayarakat dan negara ke atasnya sebagai seorang ulama'.
Persatuan Ulama' Malaysia yang ditubuhkan bukanlah mendakwa sesiapa yang menganggotainya adalah ulama' tetapi Persatuan Ulama' Malaysia ini ditubuhkan bagi mendokong aspirasi dan cita-cita serta perjuangan Ulama' berdasarkan pendirian ulama' silam dan sekarang.
Parti Islam SeMalaysia (PAS) juga tidak terkecuali menubuhkan Dewan Ulama' bukanlah bermakna ia punyai sekelompok ulama' tetapi Dewan Ulama ini menunjukkan komitmen tinggi PAS dalam memperjuangkan Islam berdasarkan pegangan ulama'. Keikhlasan ini juga diperluaskan dengan slogan "KEPIMPINAN ULAMA" yang menunjukkan betapa utuhnya PAS membawa corak kepimpinan ulama' yang berwibawa dalam Islam.
Sebahagian ustaz yang belajar..yang ada ijazah lughah atau usuluddin atau syariah dengan mudah 'Perasan' rasa diri tu ulama' sedangkan ulama' hebat seperti Ust Haron Din pun tak mengaku dirinya ulama'...Inilah sinarionya..apabila gelaran ulama' itu amat mudah dijualkan...amat malang lagi apabila seorang yang tak tahu menahu bab agama...yang baru belajar sikit-sikit pun dah dianggap ulama' dan inilah yang nabi sabdakan apabila ia berlaku maka berlakulah banyak kesesatan akibat kelompok yang menfatwakan mengikut nafsunya.
Sememangnya untuk mendapatkan fatwa agama maka perlulah dapatkannya daripada orang yang mempelajari agama..namun, yang memberi fatwa sepatutnya hanya memberi fatwa...tetapi jangan sampai perasan nak orang panggil mereka ulama'...sebab gelaran ulama' itu punyai makna dan tugas yang amat berat. Sang Mufti sekalipun belum tentu diiktiraf Allah sebagai ulama'...Akibat perasan lebih inilah menyebabkan mereka menfatwa yang bukan-bukan...membid'ah dan melakukan perkara yang merugikan ummat.
Sesunggunya anta ciri-ciri ulama itu ialah :-
1. Memahami ilmu agama seperti aqidah, bahasa dan sasteranya,fiqh dan usulnya, hadis dan usulnya, al-quran, adab, akhlak dan sebagainya dengan mendalam.
2. Mengamalkan segala ilmu yang diketahuinya.
3. Seorang yang ikhlas dan sentiasa merendah diri (tawadhuk)
4. Sentiasa menjaga percakapan, perbuatan dan makan minumnya termasuk hartanya daripada haram dan syubhah
5. Sentiasa cintakan Allah dan Rasulnya
dan banyak lagi...Barangkali sebab itu jualah nabi mengkategorikan ulama' kepada dua iaitu ulama' su' dan ulama' akhirat. Ulama' akhirat adalah ulama' rabbani yang benar dan uikhlas kepada Allah sedang ulama' su' adalah ulama' dunia yang hanya berjuang kerana dunia. Mereka menjual agama dengan memutarbelitkan hukum-hukum agama untuk kesenangan mereka di dunia. Mereka menggunakan pengetahuan agama mereka yang sedikit untuk kemewahan yang sentara. Semoga Allah mengampuni kita serta membawakan kita semua agar dapat mencontohi ulama'-ulama' akhirat yang benar dan bukan ulama'-ulama' dunia dalam perjalan hidup yang sementara ini.

(*Penulis tidak kaitkan mana-mana kelompok agamawan sebagai ulama' dunia atau sebagainya kerana gelaran ulama' bukanlah hak penulis wallahua'lam)

0 ulasan: