Khamis, 24 Jun 2010

Ustaz Pada Dunia Masa Kini 1

Dua hari lepas saya sempat menyaksikan satu lakonan hebat dari seorang ustaz di kaca televisyen. Memang lah dunia sekarang ni dah menuju ke saat-saat kehancuran. Golongan agamawan atau para ustaz sudah tidak lagi menjaga peribadi mereka. Kalau dahulu golongan ustaz mahupun tuan guru ini amat dihormati dan disegani. Namun, kini tidak semua golongan sedemikian yang boleh dicontohi...perbagai perkara boleh berlaku malah amat buruk lagi kelompok-kelompok ini persis seperti pelakon hebat yang layak diberikan anugerah 'Grammy' setaraf pelakon-pelakon dari hollywood sana.
Bermula dengan era di zaman 80-an dengan wujudnya seorang yang membawakan imej agama berjaya mempengaruhi orang ramai menyertainya sehingga beranggapan dirinya sebagai pemuda yang membawakan panji-panji Islam untuk diberi kepada Imam Mahdi, kita dikejutkan pula dengan sikap kelompok yang mempelajari agama tetapi tidak mempercayai agama dalam era 90-an. Kelompok ini tidak terhenti disini...malah wujud pula kelompok agama yang mengharuskan pelacuran dan menolak perlaksanaan hukum Hudud Allah dalam ceramah-ceramah mereka di Mesir, Jordan dan beberapa negara timur tengah yang berlaku dalam tahun 2000-an. Kelompok perosak agama atas nama agama ini terus aktif dengan membenarkan pensyarah-pensyarah luar yang seagenda dengan mereka turun mengajar di Universiti kita bagi merekrut fahaman-fahaman songsang ini. Maka kita dikejutkan lagi dengan sikap solat berimamkan wanita. Demikianlah wujudnya pula kelompok agama atas tiket mufti dengan lantang membid'ahkan orang lain yang tidak sealiran dengannya. Kini, mantan mufti tersebut agak kurang membid'ahkan orang setelah perbagai siri muzakarah ulama' yang dilakukan terhadapnya. Sungguhpun isu bid'ah-membid'ah ini mula surut dan menenagkan ummat, kita kini dikejutkan pula dengan sikap sebnahagian 'Ustaz-Ustaz Dunia' menjual perbagai produk untuk rawatan makhluk halus. Para Ustaz digambarkan persis seperti tok bomoh. Ditayangkan di tv dan akhbar dengan kaedah rawatan serta caj-caj yang agak melampau! Saya bukan tak setuju jika perubatan Islam dipromosikan dan diperkenalkan melalui media elektronik, namun janganlah para ustaz mengambil kesempatan ke atas pesakit dengan mengenakan caj yang melampau serta menaburkan cerita-cerita dongengan untuk menunjukkan kehebatan mereka. Saya juga merawat namun itu semua bukan ciri-ciri perawat Islam sebenar.Dahulu seorang kenalan saya yang baru pulang dari Mesir turut mendakwa kononnya dia boleh mengubati pesakit dari jauh. Ustaz tersebut begitu 'excited' dengan kaedah rawatannya. (Sungguhpun pada pandangan saya ianya tidak begitu selari dengan istilah rawatan Islam) Akhirnya ustaz berkenaan mempelawa saya merawat 'kawannya' di Melaka. Darussyifa' contohnya merupakan sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang cuba memartabatkan perubatan Islam, sungguhpun tidak semua perawatnya berjaya memahami dan menghayati etikanya namun gambaran etika yang terpahat menunjukkan betapa agungnya ikhlas pada diri perawat. Kini, kelompok ustaz dunia yang mengaku ulama' ini semakin menjadi-jadi. Kelompok ini sangup menitiskan air mata dihadapan kaca televisyen sambil membacakan hadis yang berkaitan amalan dan keimanan sedangkan dimanakah keimanan kiranya sanggup memanggil dukun atau bomoh dari Negeri Sembilan datang ke rumah hanya kerana untuk mengubati penyakit batu karangnya ?? Bila di tanya...Eh bukankah syirik tu ustaz ? Dia bersabda : Eh tak pe...ni untuk berubat...."
MasyaAllah...berapa banyak perubatan Islam kat Malaysia ni....berapa banyak tuan guru dan ulama rabbani di Malaysia ni...tapi bomoh jugak yang dia nak jumpa...habislah amalan dan aliman hanya kerana syirik. Syirik nya dia menentang negara Islam...Syiriknya juga dia menentang undang-undang Islam malah lebih teruk syiriknya apabila melakukan perbuatan syirik yang menyesatkan. Inilah ujian terhadap iman. Orang Alim di uji mengikut tahap kealiman mereka. Dia dikenali di kalangan manusia sebagai insan yang amat lantang bersuara...malangnya dia dikenali makhluk dilangit sebagai insan yang kuat mensyirikkan tuhannnya. Moga kita dijauhi dari petaka ini semua...wallahua'lam

0 ulasan: