Khamis, 18 Mac 2010

Saya dan Darussyifa'

Bagaimana saya boleh terlibat dengan Darussyifa' ye ?? Mmm...semua ni adalah takdir dan ketentuan Allah. Sesungguhnya setiap niat yang baik pasti akan didorong dan dibantu oleh Allah. Sepertimana di awal penulisan blog ini ada menyatakan akan minat saya dalam ilmu-ilmu keagamaan. Minat ini telah memungkinkan saya mengenali beberapa tokoh ulama' tanah air. Antara tokoh yang saya minati ketika itu ialah Us. haron Din. (Prof. Dr Haron Din) Ketika itu, Us Haron seorang pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia. Keilmuan Us Haron terselah melalui mutiara ilmu yang beliau taburlkan pada setiap kali ceramah yang beliau adakan sama ada dipentas-pentas ceramah di Masjid mahupun di kaca televisyen. Selain Us. Haron, Mantan Mufti Selangor di era 80-an turut menarik minat saya. S.F Dato Ishak Baharom antara tokoh yang amat disegani di Malaysia. Tokoh-tokoh lain seperti Us Ismail Kamus, Us. Saleh Ahmad serta ramai lagi. Us Haron seringkali keluar di kaca tv 1 dalam ruangan Forum Perdana Ehwal Islam dengan moderatornya Dr Hassan Ali. Foreum yang pernah menjadi rancangan paling popular TV1 pada era 90-an ini seringkali membawakan isu dan ilmu yang amat bermanfaat buat masyarakat. Pada masa itu saya tidak pun mengenali Darussyifa'. Pembacaan di akhbar akhirnya membawa saya kepada pengenalan kepada Darussyifa' yang merupakan sebuah Pusat Rawatan Islam berasaskan al-Quran dan As Sunnah yang diasaskan oleh Us. Haron Din. Terlintas dihati agar Allah izinkan saya menuntut ilmu agama dan perubatan dengan ulama' terkenal ini. tapi hati ini merasakan ianya seolah-olah mustahil untuk berlaku. Saya duduk di Ipoh sedangkan Us berada di Bangi dan Us tentunya tidak mengenali saya ini.
Kejadian histeria yang berlaku di Institut GPMS antara pemula bicara keatas segalanya. Pada malam itu (Program Kecemerlangan SPM) Institut GPMS dikejutkan dengan paluan guruh yang kuat berdentum-dentam. Seluruh Institut bergelap berjajam-jam lamanya. Ianya bermula pada jam 8.00 mlm lepas solat maghrib. Seorang urusetia wanita tiba-tiba meracau dan menjerit. Abang Tam segera mengarahkan agar semua peserta berkumpul di dewan.
Abang Tam pergi melakukan sesuatu bagi mententeramkan urusetia wanita yang kerasukan itu. Selang beberapa minit...ia berlaku lagi. Ngilaian dan racauan berlaku...kali ini abang Man pula turun membantu...saya pada masa itu diam bersembang bersama Nas dan Bob. Bob menyatakan bahawa kejadian yang berlaku ke atas urusetia wanita tersebut bukan histeria sebaliknya hanya merupakan imiginasi semata-mata.
Pada sebelah petang sebelum kejadian, saya bob, as, nas dan tina ada melakukan perancangan aktiviti di sebuah tanah lapang di luar kawasan Institut tersebut. Dikatakan urusetia lain kononnya tempat yang kami pergi itu agak 'keras'. wallahua'lam.
Namun, kejadian tersebut amat memeranjatkan saya kerana inilah kali pertama saya berhadapan dengan situasi ini. Tidak beberapa lama kemudian abang Tam datang memanggil saya :"raihan!! nah kamu buatkan air jampi untuk urusetia tu..."
Saya cuba,...beberapa potong ayat al quran saya baca..khususnya ayat Qursyi yang saya ulang beberapa kali..air saya bagi minum dan disapu muka....tidak lama kemudian...urusetia wanita tersebut sedar.. pada masa tu saya, abang tam, a***** sedang menyayi nasyid di kantin...kami nyanyi lagu "Menuju Wawasan" abang Tam main gendang...kami nyayi sebab tak tau nak buat ape....suasana gelap.
Lepas saya buatkan air...urusetia tersebut sedar dan bangun...dia datang ke kantin...dia cakap dia lapar dan nak makan nasi...Urusetia tersebut sempat menyatakan terima kasih pada saya dan semua kerana membantunya sambil mencerita apa yang berlaku ke atasnya. Menurut urusetia tersebut, dia diganggu oleh seekor lembaga hitam..
Tepat jam 12...tiba-tiba urusetia tadi meracau balik...saya cuba buat air seperti tadi...tapi kali ni tak menjadi apa-apa. Maklumlah masa tu pengetahuan tentang ilmu ni memang cetek sekali...akhirnya saya mengambil keputusan agar tidak terlibat. Al*** * datang pada malam itu...melihatkan susana yang berlaku, Al**** * akhirnya mengambil peranan. Al*** * lah yang merawat urusetia tu...urusetia tu dibalut dengan kain putih (cadar) seolah-olah sekujur mayat dan dikelilingi dengan nyalaan lilin...persis macam cerita omputih yang berkaitan pemujaan...masa tu seram betul...saya tak tau apa yang Al*** * buat...tapi tepat jam 4 pagi urusetia tu sedar dan pulih seperti biasa... Al*** kata hantu tu dah balik kul 4 pagi tadi. Mengantuk sangat menyebabkan saya terus masuk tidur...tapi tak tidur kat bilik urusetia sebab dah penuh...saya bob dan nas kami tidur kat kantin jer...Masa tidur tu saya bermimpi seekor lembaga hitam datang memberi amaran kepada saya kerana dikatakan cuba membantu urusetia tersebut...mimpi tersebut menyebabkan saya terjaga dari tidur...jam menunjukkan jam 5 pg dan saya terus ke surau untuk mengimamkan solat subuh.
Esok paginya Bob memaklumkan dia bermimpi seorang laki-laki naik ke Institut GPMS...tangannya punyai jari-jari yang tajam persis seperti lelaki pembunuh dalam filem Freedy's Nigh Mare.... laki-laki itu mengguriskan tangannya disetiap pagar Institut tersebut....
Jumaat minggu berikutnya saya menunaikan solat jumaat di Masjid Negeri Ipoh. Di papan kenyataan itulah menemukan saya kepada Darussyifa'. Tertera kenyataan kelas perubatan Darussyifa' dan saya merupakan antara peserta yang berjaya mengikuti dengan jayanya. Kalau dahulu cerita dan insiden sebegini amat menyeramkan saya...namun kini insyaLlah ia dapat diharungi. Penglibatan saya dengan Darussyifa' tentunya memberikan pengalaman yang lebih mencabar...kalau di GPMS saya berkesampatan menimba ilmu dan pengalaman mengajar dan belajar....bersama para pelajar untuk membantu para pelajar...kalau jumpa masalah pun...ianya masalah pelajar yang berusia antara 11 tahun hingga 21 tahun...tapi di Darussyifa' saya jumpa masalah dan cuba bantu selesaikan masalah dari usia 1 bulan sampai umur 70 tahun...Masam-macam peranagai dan ragam manusia saya temui...baik dia seorang cikgu, guru besar, jurutera, jururawat, pensyarah, ustaz dan ustazah malah baik yang tua mahupun yang muda... Semua ini merupakan pengalaman dalam menghabiskan baki-baki usia yang tersisa. Moga mendapat kedhoaan allah dan moga segala kesilapan diampunkan Allah

0 ulasan: