Sejarah Negara kita telah dilakarkan dengan perbagai rencah dan ragam. Tanah Melayu, satu ketika dahulu dikatakan terkenal dengan pelabuhan antarabangsanya yang memungkinkan proses asimilasi budaya berjalan dengan lebih rancak. Sebelum kewujudanya tanah ini tentunya didiami oleh penduduk asli yang mengamalkan kepercayaan animisme. Namun, kehadiran penduduk Melayu sedikit sebanyak mengubah segalanya. Sungguhpun bangsa Melayu pada ketika itu turut mengamalkan kepercayaan tersebut, namun kehadiran penjajahan demi penjajahan di nusantara akibat serangan daripada kerajaan Majapahit serta kewujudan-kewujudan kerajaan awal di Tanah Melayu telah merancakkan proses perubahan ini. Kerajaan-kerajaan yang menjajah seringkali membawa agama dan isme-isme mereka lalu bertapaklah kepercayaa hindu dan budha. Kehadiran bangsa Melayu ke semenanjung juga punyai teori yang berbagai. Ada yang mendakwa Bangsa Melayu berasal dari Tanah Besar China dan ada pula mendakwa ia berasal daripada kepulauan-kepulauan di Indonesia. Apapun hujahnya, kehadiran bangsa keatas sesuatu tempat yang baru seringkali mewujudkan sikap etnosentrisme. Sikap sebegini akhirnya membentuk sikap penjajahan yang akan menerapkan nilai-nilai budaya dan kepercayaan dalam sesuatu masyarakat. Biasanya pengembangan agama-agama di dunia dilakukan melalui penjajahan. Namun bagi agama Islam, pengembangan tidak semestinya berlaku akibat penjajahan semata malah ia turut berlaku dalam penjelajahan daripada golongan agama dan para pedagang ke serata dunia.
Rasullullah pernah bersabda dengan maksudnya ”Agama rakyat bergantung kepada agama pemerintah”. Sabdaan ini amat bertepatan sekali apabila Islamnya Parameswara yang memerintah Melaka pada masa itu telah membawa kepada pengembangan fahaman Islam ke atas rakyat Melaka dan Tanah Melayu pada masa itu. Pemerintahan Siam yang mengamalkan agama Budha tetantunya amat tidak senang dengan agama para penduduk di Selatan Thailand sehingga berlakunya pembunuhan berdarah sehingga kini. Benarlah sabdaan baginda. Para pemerintah memainkan peranan penting dalam sesebuah fahaman dan rakyat umumnya hanya akan menuruti (mejoritinya) apa-apa slogan, fahaman, agama yang dibawakan oleh pemerintah.
Wujudnya Tanah Melayu dengan aman dan damai telah dicemburui oleh Barat yang melihatnya sebagai Pusat Pengembangan Islam di Nusantara. Sikap etnosentrisme yang ada pada penjajah barat beserta misinya Gold, Glory & Gospel menjadikan sikap mereka lebih tamak lagi dalam menjajah Tanah Melayu dikeranakan semua misinya ini akan tercapai melalui penaklukan Tanah Melayu yang merupakan Pusat Perdagangan Antarabangsa dan Pusat Penyebaran Islam. Tempat yang stategik ini amat penting buat British dalam merialisasikan wawasannya. Justeru, British dengan kecerdikannya tidak melakukan penjajahan ini melalui kapal perang sebaliknya melakukan dengan lebih terancang melalui syarikat-syarikat perdaganggan seperti Syarikat Hindia Timur Inggeris. Persaingan penjelajahan dan penjajahan antara British dan Belanda menyebabkan kedua-dua syarikat perniagaan tersebut terus berlumba antara satu sama lain. Penjajahan Inggeris melalui syarikat perdagangannya dilakukan di Tanah Melayu sedang penjajahan Belanda dilakukan di kepulauan Indonesia.
Inggeris cuba menakluki Tanah Melayu dengan penuh keberadapan dengan melakukan dan membawa imej baik kepada para penduduknya. Inggeris menawan hati raja-raja Melayu yang memerintah ketika itu dengan membawakan perbagai kebaikan dan pembangunan. Jika dilihat dari persektif yang positif, kedatangan British ke Tanah Melayu telah memangkinkan perbagai pembangunan teknologi dan ekonomi buat negara. Namun, perkembangan ekonomi dan teknologi yang dibawa ke Tanah Melayu bukan untuk penduduk ini tetapi hanya untuk mencapai kekayaan British semata-mata. Penaklukan British yang dilakukan dengan penuh teliti ini menyebabkan perbagai kuasa pemerintah Tanah Melayu ini kian terurai sedikit-demi sedikit tanpa disedari. Dasar Ekonomi British yang menginginkan keuntungan besar-besaran memandangkan permintaan Bijih Timah yang tinggi pada masa itu telah menyebabkan migrasi orang-orang Cina ke Tanah Melayu. Masyarakat dan pembesar Melayu ketika itu tidak menyedari bahaya migrasi besar-besaran tersebut. British tidak menggunakan tenaga kerja Melayu barangkali bimbang hasratnya menakluki negara ini diketahui. Ini kerana jika tenaga kerja untuk mengusahakan lombong-lombong bijih timah terdiri daripada masyarakat tempatan, tentunya masyarakat tempatan merasakan diri mereka diperhambakan oleh British dan dibimbangi akan menjadi penyebab keatas penentangannya. Justeru, British membawa masuk orang-orang Cina agar orang-orang Melayu terus lena dengan kuasa kebanggan mereka. Migrasi bukan sahaja berlaku dari kalangan orang-orang Cina malah turut membabitkan orang-orang India yang mana dasar jus soli yang dilakukan ini telah membawa kejayaan kepada British dalam menakluk Tanah Melayu. Sesetengah buku-buku sejarah menyatakan penjajahan Tanah Melayu bermula dengan kehadiran Penasihat-Penasihat (Resident) Inggeris ke Tanah Melayu sedang sebenarnya kehadiran Inggeris itu sendiri telah membawa kepada permulaan penjajahan tersebut. Ini kerana kehadiran mereka bukanlah untuk berdagang tetapi dengan niat untuk menjajah negara ini. Kehadiran penasihat-penasihat Inggeris ini sebenarnya menguatkan lagi penguasaan mereka. Inggeris amat mengetahui budaya dan agama sesuatu bangsa umumnya tidak harus dicampuri, justeru dalam usaha menakluk dan berkongsi kuasa secara tehormat, British menawarkan khidmat nasihat (yang wajib dipatuhi) oleh raja-raja Melayu kecuali hal ehwal yang melibatkan agama dan adat budaya Melayu sahaja. Pentadbiran British di Tanah Melayu ini akhirnya disedari juga oleh para pembesar Melayu yang akhirnya membawa kepada penentangan kepada Inggeris. Banyak teori-teori penentangan itu dikaitkan. Di Pangkor misalnya, pembunuhan Resident British J.W.W Birch di Pasir Salak menjadi satu tanda tanya. Bagaimana Resident yang tinggal di Pangkor ditemui mati di Pasir Salak pula. Penentangan-penentangan ini agak terlambat kerana British telah pun mengusai kesemuanya.Sejarah penentangan ke atas British ditulis dengan menyatakan golongan-golongan penentang seperti Datuk Bahaman, Datuk Maharajalela, Tok Sagor, Tok Kenali, Tok Janggut dan sebagainya sebagai militan dan pengganas. Mereka ini dilabel oleh British dengan label yang negatif kerana sikap dan semanggat menentanggannya. Tentu sahaja label ini terlalu subjektif. Bagi golongan British, mereka tidak merasakan diri mereka salah malah mereka bangga dengan sikap penjajahan mereka. Mereka mendakwa kehadiran mereka adalah baik kerana ingin mengubah pemikiran dan cara hidup penduduk asal negara ini. Semangat ’Beban Orang Putih’(White Man Burden) atau merasakan tangggungjawab mereka untuk merencana atau mengubah cara hidup dan pegangan agama masyarakat setempat. Sebab itulah mereka turut membawa mubaligh dan gereja serta mewujudkan sekolah-sekolah aliran Inggeris. Sifat berasakan diri mereka betul dan bagus tanpa melihat dari kaca mata penduduk setempat menyebabkan mereka melabel para penentang mereka sebagai penjahat dan pengganas. Penialain yang sebaliknya pasti berlaku pada penduduk kampung yang merasakan nama-nama besar seperti Mat Saleh, Tok janggut dan sebagai sebagai Wira Melayu atau Pahlawan Melayu yang gigih mempertahankan Tanah Air daripada penjajah. Silibus sejarah dahulu dimuatkan dengan kisah-kisah pengganas mengikut kaca mata Inggeris yang bertujuan untuk menguatkan pentadbiran dan penguasaan di Tanah Melayu.
bersambung....
Selasa, 27 April 2010
Sejarah Ringkas:Bahagian 1
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan