Khamis, 3 Disember 2009

BANJIR OH BANJIR






Banjir dikatakan berlaku apabila air dalam kuantiti yang banyak mula menakung dipermukaan bumi dan tidak dapat disalirkan keluar dengan selamat. Menurut Jabatan Pengairan Dan Saliran Malaysia, terdapat dua kategori banjir. Banjir Monsun merupakan banjir yang sering berlaku pada bulan atau masa tertentu yang mengalami pusingan tertentu. Banjir ini biasanya wujud di kawasan-kawasan rendah dan lembah dan akan surut seperti sediakala apabila melepasi tempoh masa yang ditetapkan oleh PenciptaNya. Banjir kategori kedua pula dikenali sebagai banjir kilat. Ia berlaku akibat daripada pembangunan manusia yang tidak terancang. Banjir sebegini biasanya berlaku dalam tempoh yang amat singkat. hanya beberapa minit sahaja mampu menenggelamkan sesuatu bandar akibat pengaliran air yang tidak teratur. Banjir kilat biasanya berlaku di bandar serta mendatangkan kerosakan yang amat tinggi. Bagi penduduk di kawasan lembah, biasanya banjir monsun sering berlaku. Penduduk-penduduk disekitar kawasan bertanah rendah sebegini biasanya sudah maklum akan kejadian banjir yang biasa ditempuhi. Atas sebab ini, mereka akan membina rumah-rumah bertiang agar dapat menyelamatkan kerosakan harta benda mereka. Bot-bot atau sampan juga sering kelihatan dibawah rumah mereka.

Pada kebiasaannya aliran air hujan akan dikeluarkan sama ada melalui proses pengaliran ke laut atau melalui resapan ke dalam bumi. Sekiranya proses-proses ini berjalan lancar, maka dengan kehendak Allah, banjir tidak akan berlaku. Namun ketiktentuan proses tersebut menyebabkan berlakunya banjir. Mengikut kajian, banjir merupakan satu proses alam yang sentiasa berlaku akibat perubahan kitaran hidrologi. Kuantiti air hujan juga punyai pusingan tertentu dalam tempoh beberapa tahun. Namun akibat pembangunan tidak terancang yang dilakukan oleh manusia menyebabkan kitaran hidrologi ini terganggu menyebabkan kandungan kuantiti hujan yang turun mungkin berubah dan bertambah. Perubahan keadaaan permukaan bumi serta sistem salirannya yang tidak terancang juga menjadi faktor utama berlakunya banjir kilat. Sesungguhnya Allah menciptakan setiap tumbuhan dan setiap makhluk ciptaannya dengan perbagai faedah dan kegunaan. Tumbuh-tumbuhan amat penting selain membekalkan oksigen kepada manusia, membekalkan sumber perabut dan bahan binaan, ia juga penting dalam memelihara aliran hidrologi serta menghidupkan tanah. Pokok-pokok yang tumbuh melata di hutan amat berfungsi untuk mengurangkan kejadian banjir selain pokok tersebut menyedut air untuk kegunaannya, tumbuhan sebegini juga turut memudahkan resapan air ke permukaan bumi mengikut kadar waktu (time consentrantation) yang sesuai. Hujan yang turun ke bumi tidak akan terus menghentam tanah sebaliknya akan sangkut di celah-celah daun dan dahan pokok dan barulah mengalir ke tanah menyebabkan aliran air yang meresap ke dalam tanah tidak terlalu drastik. Jika aliran ini turun ke dalam saliran atau sungai, permukaan lilitan basah yang ada di sungai juga akan meresapkannya ke dalam bumi selain mengalirkan aliran air ini ke laut secara pelahan-lahan tanpa kesesakan. Kesemua suasana ini menyebabkan aliran berlaku secara baik dan teratur yang menyebabkan tidak berlakunya banjir. Lengkokan sungai turut membantu melambatkan aliran air ke laut seterusnya menjamin aliran yang teratur dan beransur-ansur. SubhanalLah...agung sungguh penciptaanNya sehinggakan setiap lengkok sungai dan setiap tumbuhan ada fungsi dan kepentingannya dalam memelihara alam.


Namun, kerakusan manusia dan kemaksiatan yang dilakukannya menyebabkan bala kepada manusia dan alam ini. Kewujudan bandar-bandar yang tidak terancang telah menyebabkan permukaan bumi di lapisi dengan lapisan yang tidak telap air. lapisan-lapisan seperti jalan-jalan raya berbitumin (bertar), permukaan bersimen dan konkrit dan dataran-dataran awam menyebabkan aliran resapan air ke bumi terganggu. Penebangan pokok menyebabkan berlakunya pengurangan oksigen dan pertambahan gas karbon dioksida yang mendadak sehingga meninggalkan kesan rumah hijau sehingga mewujudkan pemanasan global (Global warming) seterusnya meningkatkan paras ketinggian air laut. kajian mendapati purata peningkatan air laut berlaku setiap 1 mm bagi setiap tahun. Tarahan lereng-lereng bukit serta aktiviti membina longkang konkrit dan pelurusan sungai menyebabkan aliran air semakin laju ke laut sehingga menyebabkan kesesakan aliran. Kesesakan aliran ini serta pengurangan penyerapan air bumi yang berlaku ditambah pula dengan kehilangan kawasan tadahan dan kawasan penampan akibat penebangan pokok dan penggondolan hutan menyebabkan banjir-banjir besar mudah berlaku. Benarlah firman Allah s.w.t dalam surah ar-Rum ayat 41:

"Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab-sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia (timbulnya demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang telah mereka lakukan supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)"

Namun demikian, perlulah juga diyakini kejadian banjir adalah juga atas keizinan Allah S.W.T. Sungguhpun fakta-fakta sains menyebut akan punca-punca diatas, ketentuan Allah juga boleh menyebabkan banjir berlaku atau sebaliknya tanpa ketentuan diatas. Ini kerana hujan dan air serta tumbuhan dan tanah (bumi) yang menyebabkan banjir itu sendiri adalah merupakan makhluk Allah yang sangat taat menjunjung perintahnya. Sungguhpun begitu kebiasaanya Allah menurunkan bala kepada kita dengan disertakan logik sains supaya kita berfikir disamping ia turut menguji tahap keimanan kita. Bagi mereka yang tidak beriman, golongan-golongan orentalis akan mendakwa kejadian banjir hanyalah putaran kejadian alam atau hukum fizik (sunnahtullah) semata-mata sedangkan bagi orang beriman tetap menyakini turunnya banjir adalah atas peringatan Allah dan ujianNya terhadap hamba-hambaNya. Perlulah diperhalusi dan memuhasabah diri apakah ada perbuatan maksiat mahupun sifat-sifat mazmumah seperti tamak, rakus, ego dan sebagainya yang menyebabkan turunnya bala Allah tersebut.Sifat tamak dan kerakusan manusia ini berpunca daripada hasutan syaitan di hati manusia. Hasutan ini menyebabkan manusia melakukan maksiat kepada Allah sehingga mengundang bala dari Allah. Firman Allah :



Sesungguhnya angkuhnya manusia menentang hukum Allah bukan kerana tiada peringatan yang disampaikan kepada mereka tetapi penentangan ini adalah disebabkan kelalaian mereka terhadap akhirat dikeranakan hawa nafsu mereka. Firman Allah:-


Semoga artikel ringkas ini dapat memberi manfaat. Walahua'lam

0 ulasan: