Khamis, 17 Disember 2009

Salam Tahun Baru 1431H


Tahun Baru Hijrah akan muncul kurang 24 jam lagi...dimasa ini terkadang terkenang saya akan pengalaman-pengalaman diri ini dalam kembara di Bumi Allah. Pengalaman bersama rakan-rakan di Sekolah Rendah dahulu...Sekolah Menengah...pengalaman di berkhidmat di GPMS, Persatuan Ulama dan Darussyifa'...di Politeknik dan Universiti yang kesemuanya memberikan 1001 kenangan indah dan menarik...
Saya bersekolah di Sekolah Kebangsaan Kuala Pari...sekolah buruk dan serba kedhoifan inilah tempat mulanya saya menimba ilmu secara formal...Guru-gurunya baik, bertanggungjawab tetapi amat garang sekali...Masih ingat saya guru-guru matematik yang selalu menyingga dan sentiasa merotan pelajar yang tak hafaz sifir...mungkin sebab itu saya agak gerun dengan subjek tersebut. Guru bahasa Inggerisnya pula seorang berbangsa Cina. Tapi itulah keadaannya...walaupun serba kekurangan, namun sekolah ini sangat aktif melaksanakan aktivitinya. Saya dapat Keris Emas dalam pasukan pengakap sejak darjah lima lagi...Sekolah ini pada masa itu sangat aktif dan menyeronokkan...guru-guru yang sangat proaktif dan bertanggungjawab membuatkan saya seronok untuk ke sekolah. Disini lah saya bersahabat dengan Ahmad Husni b. Abdul Rahman al-Mubarak dan NorAzizi...Kami bertiga berkawan sejak dahjah 1 lagi..Husni sememangnya seorang yang bijak dalam agama. Dia selalu mewakili sekolah dalam pertandingan tilawah al-Quran...dah le tu menang selalu pulak tu...Azizi pula seorang yang pandai dalam sains dan matematik..mereka berdua ni selalu mengharumkan nama sekolah...dah le tu...selalu berlumba dalam pelajaran. Setiap tahun, nama mereka berdua akan berada di tempat pertama dan kedua tertinggi di dalam sekolah...kalau tahun ni Husni nombor 1, Azizi akan nombor 2 dan kalau tahun ni Azizi nombor 1, Husni akan dapat nombor 2 dan begitulah setiap tahun...
Sedang saya pula....nombor corot....dah le tu...pemalu sangat dan tak pernah wakili sekolah seperti mereka...Saya pernah ingat sewaktu darjah satu dahulu, guru kelas saya mencalonkan saya untuk melakonkan watak dalam satu pentomen...tapi saya tak hadir pada saat-saat akhir....kecian cikgu tu...nasib baik Shamsul sudi menganti tempat saya...
Husni datang daripada keluarga yang dihormati. Ayahnya seorang Ustaz terkenal di Negeri Perak dan merupakan salah seorang ahli Majlis Syariah Negeri Perak. Kebetulan pula ayahandanya juga merupakan kenalan ayahanda saya..
Kalau di Perak, biasanya nama Dato' Abdul Rahman al-Mubarak sememangnya dikenali kerana ketegasan dan keilmuannya. Pernah satu ketika, saya dan Husni bersembang-sembang membincangkan perancangan kami pada masa hadapan. "Lepas UPSR nanti kamu nak masuk sekolah mana ?" tanya Husni.
"Sekolah Izuddin lah...saya minat nak pergi Mesir macam abang saya"Jawab saya ringkas.
"OOoo...saya pun nak masuk Izuddin lah...kita pergi Mesir sama-sama yer!!" Kata Husni..
Itulah antara perbualan kami...diingat-ingatkan balik...alahai masa tu baca al-Quran pun merangkak-rangkak ada hati nak ke Mesir...Husni lain la...dia bijak dan pandai...malah anak Ustaz yang tersohor pula..
Darjah 6, saya berpindah ke Sekolah Kebangsaan Pengkalan Pegoh..perpindahan yang terpaksa dilakukan...perpindahan ini telah menyebabkan saya terpaksa berpisah dengan dua sahabat baik saya ini dan seterusnya mendapat pengalaman baru di Sekolah baru...Sekolah baru saya ini jauh lebih besar dan lebih banyak kemudahan berbanding sekolah lama saya dahulu...Tentu sekolah ni best. Bisik hati saya...Namun apa yang berlaku adalah sebaliknya...sekolah baru saya tidak seaktif sekolah lama saya...saya agak bosan dengan aktivitinya...disekolah ini pasukan pengakapnya syok-syok sendiri...tak de terlibat dengan aktiviti-aktiviti pengakap di Daerah..malah saya seorang sahaja yang ada Keris Emas...haa...boring betul!! Mula-mula masuk dah kena buli...kena pukul dan sebagainya...emmm...macam cerita tv pula...tapi saya sabo je la...tak de apa yang cedera pun...
Selepas tamat darjah 6, saya meneruskan persekolahan di SMK Kg Pasir Puteh...Sekolah ni masa tu baru buka dan saya adalah kumpulan ke dua pelajar sekolah tersebut dengan jumlah pelajar seramai 100++...ha..ha...Sekolah KG Pasir Puteh tau bukan Sekolah Menengah Jalan Pasir Puteh... Sekolah ni sekolah baru...jadi tentulah peralatannya juga serba kekurangan... Saya dapat tahu Husni masuk ke Sekolah Agama Persekutuan, Kajang manakala Azizi ke MRSM. Di Sekolah inilah bakat saya diasah guru...dari seorang yang tak tahu memimpin, saya diamanahkan memimpin pasukan Pengakap dan mewakili Sekolah dalam pertandingan Pidato, Forum Remaja dan sebagainya...Cikgu Shaiful, Cikgu Abdullah dan Ustaz Muzaffar antara guru yang banyak membantu saya di sekolah...
Tamat tingkatan 5, saya diperkenalkan dengan GPMS oleh rakan-rakan...di sini saya mengenali Dr Nordin Kardhi (Sekarang Tan Sri) yang kini menjawat jawatan Naib Canselor UUM. Saya mula mengenali OC, Nor Suhaili, Abg Man, Kak Teh, Tn Hj Zainal, Ujang, Along B, Datok Daniel,Saad, Us Ady, Angah dan ramai lagi...Di GPMS ni saya jadi urusetia...adalah pada sekitar tahun 1997 dulu...jadi urusetia tolong-tolong di dapur...siang-siang ikan...pastu tolong sapu sampah, angkat sampah, bakar-bakar...masa tu rasa segan jugak dengan Nor Suhaili yang selalu datang dengan member2 USM nyer...yerla saya ni hanya budak lepasan SPM jer dari sekolah biasa...itulah mentaliti saya pada masa tu...
Us Ady masa tu tengah sibuk dengan STAM nyer...dari hari ke hari..akhirnya saya diberi kepercayaan untuk menyampaikan tazkirah subuh...ambil tempat Suhaili kalau dia tak dapat datang...wah..wah...alhamdulillah.
Itulah penglibatan awal saya dengan aktiviti GPMS...banyak juga pengalaman yang saya dapat di GPMS ni...nanti ada masa saya tulis lagi...
Darussyifa' pula saya kenali lama dah...memang ada niat dan hajat nak jadi anak murid Tn Guru Dato' Dr Haron Din. Tuan Guru adalah tokoh ulama yang sangat saya kagumi sejak kecil lagi...Saya mula dengar nama Us Haron Din sejak darjah 6 lagi...dan mula meminatinya..banyak artikel berkenaan beliau yang saya simpan...dan sejak itu juga banyak buku-buku tulisanya yang saya beli...simpan duit sikit-sikit untuk beli buku Us Haron Din....Tak sangka pula Allah perkenankan hajat hati ini...dan saya mula masuk kelas Darussyifa' pada tahun 1998... Saya mula berkhidmat dengan Darussyifa' selepas diijazahkan...iaitu 4 tahun kemudian..
Darussyifa' banyak memberikan pengalaman pelik dan menarik kepada saya...perbagai sikap dan perangai bansa Melayu dapat saya ketahui...perbagai penyakit dan perkara pelik yang saya jumpa....Dahulu saya juga tidak berapa percaya kisah-kisah gangguan makluk halus yang sering diceritakan orang...kini saya amat mempercayainya.
Cerita kisah di Politeknik pula,...tak de banyak kisah yang menarik sebab saya tak berapa join aktiviti di Politeknik melainkan aktiviti yang berkaitan akademik semata-mata...Saya ambil Kejuruteraan Awam di Politeknik Ungku Omar dan menyambungnya di Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah (POLIMAS) kemudiannya...kisah wahabi amat hebat ketika saya di POLIMAS. Bukan kerana fahaman ini menular di POLIMAS...tetapi ianya dikeranakan sikap seorang kawan saya yang amat taksub dengan fahaman tersebut....habis saya di bid'ahkannya dan yang kelakarnya dia akhirnya dia pula melakukan perbuatan yang awalnya dia kata BID'AH....(nanti ada masa saya tulis cerita ni...)
Cerita kat UM tak de sangat yang menarik...tapi di UTM kisahnya hanya berkisar kelas kami yang ceria...Bertugas di JPS turut memberikan pengalaman dan kisahnya sendiri....kesemua perkara ini mengigatkan saya detik-detik masa yang berlalu itu amat berharga...sedar..sedar saya akan melangkah ke tahun baru lagi...tahun baru 1431H...Semoga amalan pada hari ini lebih baik dari semalam...dan semoga kehidupan hari ini juga lebih bermakna dari sebelumnya....

0 ulasan: