Isnin, 7 Disember 2009

Penyakit pHD Masyarakat Melayu


Petang, seorang wanita ditemani ibunya datang menemui saya di Changkat Larang. "Ustaz, nak minta ustaz tolong tengok kan saya ni...ada sakit apa..."
Kata wanita tersebut pada saya.
"Kenapa? puan sakit apa? "
"Begini ustaz, saya ada masalah keluarga. Masalah dengan suami saya..sebelum datang ke sini, saya telah berjumpa dengan seorang ustaz...untuk memulihkan hubungan kami...tapi lepas jumpa ustaz tu, perkara sebaliknya yang berlaku!! hubungan saya dan suami makin teruk...sekarang kami dah berpisah". balas wanita berusia akhir 30-an tersebut kepada saya.
Awak jumpa ustaz tu kat mana??
Tak nak...taknak..ustaz..jangan tanya...saya takut...saya sakit sekarang...saya tak nak sakit lagi!! balas wanita itu apabila mendengar soalan saya.
"Ustaz tu yang buat saya jadi macam ni!! dia yang porak perandakan rumahtangga saya!!
"Mana awak tahu ustaz tu yang porak perandakan rumahtangga awak ?"
Lepas saya berubat dengan ustaz tu...rumahtangga saya jadi makin teruk...sehingga kepada penceraian kami...saya dan suami sentiasa bergaduh...tak boleh berjumpa kami akan bergaduh tanpa sebab yang khusus..." Sebenarnya suami saya ada wanita lain...wanita ni lah yang bawa saya jumpa ustaz tu..katanya nak cuba selamatkan rumahtangga kami...rupa-rupanya jadi lagi teruk!! Sekarang suami pergi dengan perempuan tu..."
"Lepas kejadian tu, saya pergi jumpa seorang ustaz yang lain pula...ketika itulah saya meracau dan jin dalam badan saya menyatakan bahawa saya dibuat oleh ustaz yang pertama...ustaz tu kata dia nak kahwin dengan saya....!!"
"Ustaz kedua menasihatkan saya agar mendapatkan rawatan pada mereka yang betul-betul mengamalkan perubatan islam sebenar"
"Saya sekarang rasa runsing ustaz...saya selalu sedih dan kenangkan suami dan kehidupan kami dahulu...bahu saya rasa berat sangat...saya tak nak lagi tanggung semua ni....tolong saya ustaz" wanita itu terus merintih.
Saya bacakan beberapa istighfar pada kepalanya...sedang kalimah istighfar dilafazkan..tiba-tiba wanita tersebut mengilai dengan sekuat hatinya....ngilaian persis seperti seekor pontianak !! Pak Abu yang membantu saya terus lari meninggalkan saya bersama ustaz Zul...Ngilaian wanita tersebut semakin kuat dan membingitkan telinga...ustaz Zul lantas segera membantu dengan membacakan ayat qursyi pada kakinya...
"Keluar!! bentak saya dengan kuat..
"Tak nak...he he he he he...."
"Sakitlah..." kata wanita tersebut!!
"Kalau sakit keluar cepat !! saya meneruskan beberapa ayat al-Quran...
Dari ngilaian akhirnya bertukar kepada jeritan kesakitan dan akhirnya terus senyap!!
Wanita itu akhirnya bangun dalam keadaan sedar.
"kamu tadi ngilai macam pontianak!! kamu sedar tak?" soal ibunya
"Tak..." balasnya
"Ustaz macam mana nak buat ustaz...tak boleh ke keluarkan jin ni terus ??" tanya ibunya
Jin ni dah keluar makcik..cuma anak makcik perlukan kekuatan...buatlah zikir dan pohonlah perlindungan kepada Allah. Insyallah jin tidak akan masuk lagi dalam tubuhnya. Air ni buat minum dan mandi ye makcik". Jawab saya ringkas
Ini adalah satu daripada beberapa pengalaman terbaru saya...pengalaman sebegini amat biasa bagi mereka yang terlibat dalam dunia rawatan. Perbagai penyakit hasad dan dengi sememang nya wujud dalam masyarakat melayu kita...ada yang lebih hebat lagi..bagi mereka yang ingin mendapatkan rawatan...pastikan perawat yang dijumpai tidak melakukan kerja-kerja syirik kepada Allah seperti penggunaan tangkal dan sebagainya...jangan mudah terpedaya dengan gelaran ustaz...kerana pada hari ini ada 1001 macam ustaz yang tidak diketahui kebenaran ke 'ustaz' annya. Saya menasihati wanita dan ibunya juga kepada sesiapa sahaja yang pernah terlibat dengan rawatan kes sebegini agar tidak mempercayai kenyataan jin yang keluar dari mulut pesakit disebabkan fitnah yang keluar dari mulutnya amat besar.
wallahua'lam

0 ulasan: