Selasa, 19 Januari 2010

Alam Persekolahan..

Alam persekolahan tentunya memberikan seribu satu kenangan untuk semua. Kisah persekolahan saya semasa di sekolah rendah tentunya tak banyak yang menarik...rasa-rasanya artikel lalu ada menceritakan serba sedikit mengenainya...Saya merupakan antara pelajar yang pasif di sekolah rendah. Meminati agama tetapi tiada dorongan kuat ke arah itu. Abang saya (Us KAS) banyak membantu saya secara tak langsung dalam meminati bidang agama ni...dia selalu bawa saya jumpa kawan-kawannya di izuddin dan beberapa program lain yang berkaitan. Dulu masa zaman al-arqam dulu...abah selalu nasihatkan abang agar tidak terjebak dengan jemaah tersebut...abah bimbang takut-takut al-arqam tidak mengambarkan jemaah Islam sebenar...takut ianya menyeleweng..teguran abah ini sebab abang banyak bawa majalah-majalah al-arqam di dalam rumah...banyak lagu-lagu nasyid dari kumpulan al-arqam turut dibawa masuk...serban besar juga abang suka pakai mirip ahli kumpulan al-arqam...Isu al-arqam ni memang pelik...ramai yang comfiuse...jemaah ni nampak ok..ia mula kecoh dan dijauhi bila kerajaan mengharamkannya. Pada saya sekiranya benar jemaah ni mengamalkan ajaran salah...maka perlu ada penjelasan dan penerangan di mana salahnya serta perlu juga diadakan pemurnian keatasnya..Saya percaya pihak Kerajaan telah mengadakan pemurnian aqidah ke atas jemaah ini termasuk Ashaari sendiri tetapi ramai juga masyarakat luar sana termasuk dari kalangan ustaz-ustaz tertanya-tanya dimanakah kesesatan aqidah ahli al-arqam yang didakwa itu...tiada pun satu artikel yang diperolehi dengan jelas menunjukkan amalan dan ajaran serta aqidah mereka menyeleweng dibuktikan kepada umum...Tindakan ini tentunya menyebabkan rakyat mula rasa simpati kepada jemaah ini. Semua ini berlaku kerana pengharaman al-Arqam dibuat apabila ketua mereka Hj Ashaari Mohamad mendakwa akan menjadi Perdana Menteri Malaysia ke lima selepas Tun Dr Mahadhir. Ekoran tindakan pengharaman itu ia dilihat seolah-olah bermotif politik. Sepatutnya kerajaan mengambil tindakan pencegahan awal sekiranya mengetahui jemaah tertentu mengamalkan ajaran menyeleweng. Saya tidak mahu membincangkan perihal al-Arqam ini...sesungguhnya ia telah berlalu dan sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat.
Bakat kepimpinan saya mula di garap ketika darjah 6 dimana saya diberikan tanggungjawab oleh Guru Pengakap saya pada masa itu, Cikgu Hashim. Saya diminta mengajar dan mengatur program pengakap sekolah. Sejak itu hinggalah ke sekolah menenggah, saya banyak terbabit dalam mewakili sekolah dalam kategori pengakap. Saya pegang jawatan Ketua Pengakap Sekolah dari Darjah 6 hingga Tingkatan 4. Saya mula terbabit mewakili sekolah dalam ajara pidato pula semasa tingkatan 4. Tingkatan 4 hingga 5 dilantik jadi pengawas sekolah...Memanglah...saya tak sehebat rakan-rakan yang lain. Tentunya saya tak sehebat Husni. Tapi saya yakin Allah akan bersama-sama orang yang ikhlas...dan saya cuba menjadi hamba-hambaNya yang ikhlas...
Selepas tamat tingkatan 5, saya bekerja di kilang berhampiran rumah saya...Sedang kawan-kawan yang lain sibuk urusan masuk ke Universiti...saya masih terkontang-kanting mencari kerja...maklumlah...result tak berapa bagus....nak jumpa kawan-kawan pun malu...nak jumpa cikgu sekolah lagi le malu...Walaupun saya dan Husni dah berpisah lama...tapi Allah takdirkan setiap tahun kami pasti berjumpa...Perjumpaan yang tak pernah dirancang!! Kami selalu terjumpa di Masjid!! Pernah satu kali...ayah saya terlibat dalam satu kemalangan jalan raya di Bota...ayah dimasukkan wad di Hospital Ipoh...saya seperti biasa akan datang menziarahi ayah di wad...ketika turun dari lif untuk ke kafetaria saya terserempak Husni!! Assalamualaikum...datang ziarah siapa ? Tegur saya kepada Husni ahhh...ana nak ziarah ayah ana...dia masuk wad 5. Anta datang sini ziarah siapa ??
Laa...ayah ana pun di wad 5...kenapa dengan ayah anta ? tegur saya lagi..
Ayah ana kemalangan kat kampung....kena langgar dengan kereta sendiri"...
Inilah pertemuan yang berlaku antara kami...semuanya secara kebetulan...
Selepas SPM Husni menyambungkan pengajian pra di Matrikulasi UM. Katanya dia akan ke Madinah selepas tamat kursus bahasa arab tersebut... Saya tanya kenapa tak pergi Mesir ?? Dia jawab...Mesir susah...suasana macam kampung sikit...belajar kat al-Azhar macam belajar kat pondok...kalau pergi Madinah...untung-untung dapat tajaan dari Arab Saudi...balasnya sambil tersenyum.. Husni melanjutkan pengajian Syariah di Universiti Islam Madinah...dan seperti telahannya...dia balik Malaysia setiap tahun kerana dapat tajaan daripada Kerajaan Arab Saudi.
Bersambung....

0 ulasan: