Sabtu, 23 Januari 2010

Lepas SPM saya kerja...kawan-kawan sibuk masuk universiti...saya masih macam tu juga..hah..ha...masa ni la saya dijemput kawan-kawan ke Institut GPMS...Institut ni saya mula kenal masa form 4...cikgu suruh saya pergi wakili sekolah untuk kursus perkaderan..masa tu...saya tak tahu menahu langsung tentang GPMS. Kalau tak silap saya kursus tu dilaksanakan pada tahun 1995. Pada keseluruhannya kursus tu ok...tapi yang sedikit kelakarnya pada hari akhir program.
Dr N K yang isi slot tu...masa tu Dr ni mengajar di UPM...dan katanya dia selalu keluar dalam RTM slot Selamat Pagi Malaysia. Saya masih ingat, Dr NK ada menceritakan pengalamannya mengemukakan pandangan berhubung masalah pelajar yang suka ponteng sekolah dan lepak2 kat pusat video game..(Masa tu ni la isu yang top sekali kat Malaysia!! Ha ha) So, Dr NK cakap kalau nak budak-budak ni datang kelas senang jer...buat je Pusat Video Game kat Sekolah atau kat kelas ker...abis cerita...tapi kata-kata Dr tu tak kluar kat Tv...RTM cepat2 potong!!
Saya masa tu memang rasa terkejut juga dgn cadangan Dr ni...hah...masa sessi soal jawab....saya tanya Dr...kalau macam tu lah kata-kata tuan Dr...macam mana pula kalau pelajar ponteng kelas dan hisap rokok kat tandas?? adakah kerana nak suruh mereka masuk kelas maka kita bekal dan benarkan mereka merokok dalam kelas??
Soalan saya mendapat tepukan gemuruh dari rakan-rakan...Dr hanya diam sahaja dengan wajah selambanya tak ubah dengan wataknya kini yang memang begitu dalam rancangan Bicara Siswa di TV1 pada tahun 2005. Dr NK bangun...dia tak jawab soalan saya sebaliknya dia tanya saya "Saya nak tahu...saudara yang bertanya bayar tak zakat fitrah setiap tahun?? Kalau mak bapak yang bayar...baik la renung-runungkan diri tu...malu le sikit...awak tu lelaki"
Saya terpingga-pingga dengan soalan bodoh tu dan sampai sekarang tuan Dr tidak menjawab soalan saya...bila fikir dan renung balik...hah..hah..kelakar betul masa tu...ya la ilmu pun tak de...
Balik dari kursus, saya terus tanya Us Adnan di Sekolah...Us Adnan jawab...zakat fitrah baik lelaki mahupun perempuan adalah di bawah tanggungjawab bapa untuk membayarnya...tidak disuruh anak membayarnya kecuali jika anak dah bekerja.!!Lepas tu saya cari lagi jawapan dari perbagai sumber...dan saya dapat tahu sememangnya zakat fitrah asalnya wajib dibayar bila dah baligh tapi umumnya di negara kita ni ayah la yang bayar selagi mana anak tak kerja dan masih bersekolah..(tapi kalau dah 20 ke atas tu bayar sendiri la..)Cuma apa yang pelik kenapa soalan tu yang tak de kaitan langsung tuan Dr utarakan....sengaja diutarakan bagi mengalih isu untuk menjawab soalan....ni la dia Dr NK dan tindakan yang sama dia buat masa mengelolakan rancangan bicara siswa dan yang sama juga dia buat bila debat Anwar Ibrahim dengan Menteri di RTM satu masa dulu...tapi tuan Dr kena smash dengan DS Anwar....ha..ha..ha...
Sekarang tuan Dr dah jadi VC kat salah sebuah IPTA...tah la...hidup ni kena ada ilmu dan carilah ilmu banyak-banyak agar tak tersilap dan langkah...Cogankata GPMS 'Belajar Terus Belajar' sepatutnya perlu dihayati oleh seluruh ummat Islam kerana ianya menepati hadis rasulullah yang bermaksud: " Tuntutlah ilmu dari buaian sampai ke liang lahad". Hadis ni jelas meminta ummat Islam menuntut ilmu kerana proses poembelajaran ini adalah satu proses yang berterusan.
Masa lepas SPM ni la saya selalu ke Institut GPMS...tentang cerita ni ada masa saya tulis khusus masa saya kat GPMS...
Kerja kilang juga memberi pengalaman pada saya...saya kerja kilang kasut bersama dengan beberapa mat-mat bangla...selang beberapa hari seorang pekerja baru berbangsa cina masuk kerja...Semasa waktu rehat, saya berpeluang bersembang dengannya. Hasil perbualan ini saya dapati orang cina amat membantu dan bekerjasama sesama bangsa mereka..dalam soal gaji, walaupun kerja yang saya lakukan adalah sama dengan orang cina lakukan, tapi gaji saya jauh lebih rendah daripada pekerja cina tersebut....Saya kerja tak lama sebab geram punya pasal...so saya berhenti...Lepastu bekerja kat kilang beras...sebenarnya bukan kilang beras tapi tempat pembungkusan beras...lepas bungkus beras kami akan edarkan...so jadi le saya kelendan lori sekejab...hantar beras dari batu gajah sampai ke pantai remis...nazri pula hantar beras sampai ke cameron highland...Kerja anta beras ni agak berat sikit kerjanya...jadi saya tak lama juga kerja kat sini...akhirnya lepas 2 bulan kerja berhenti lagi...dan saya kerja kat kilang elektronik. Kilang jepun bernama MIK kat Kawasan Perindustrian Pengkalan. Kerja kilang elektronik ni ada banyak seksyen...saya kena buat inspection barang...chek guna mikroskop...hah...leceh betul. Keliling pula pekerja perempuan...(tapi semuanyer pangkat kakak dan makcik) Kebanyakan makcik yang kerja kat kilang tu kenal saya sebab ayah saya pengerusi surau dan antara orang yang disegani di tempat tinggal saya. Jadi kami anak beranak memang dikenali orang...walaupun kami tak kenal mereka....ha..ha...ha.
Kerja kat kilang ni pun ada cerita yang tersendiri...kat sini saya ada beberapa pengalaman lain pula..saya kerja tak lama...sebab boring dan menyampah...antara sebab kuat saya berhenti ialah para pekerja muslim yang menghadiri solat jumaat akan dikenakan potongan gaji....dulu masa mula-mula masuk dulu tak ade pun peraturan ni...bila peraturan baru tu wujud...mmm..saya pun apa lagi...blah la...apa dia ingat kilang ni jer yang boleh bagi saya kerja ?? kerja ni semua Allah yang bagi...apabila ada perkara yang bertentangan dengan suruhanNya....kita kena keluar cari tempat lain...sebab rezeki Allah yang punya dan Allah lah yang bagi kat kita semua. Wallahua'lam

0 ulasan: