Jumaat, 12 Februari 2010

Aduka Taruna: Akibat Kejahilan Memahami Agama...

Kisah Aduka Taruna yang ditangkap polis akibat menghina Sultan dilihat dalam perbagai perspektif oleh banyak pihak...namun melihat tulisan-tulisannya di internet...jelas menunjukkan kejahilannya dalam memahami agama. Ops...tulis nama ni dah mengumpat ust!! Mengumpat ni DOSA !! Kata seorang hamba Allah yang berlagak alim tapi rupanya JAHIL JUGA dalam agama!! kesian-kesian
Saya tidak hairan akan kewujudan insan-insan sebegini kerana ia telah dicorakkan oleh mereka-mereka disana...media-media cetak dan elektronik serta golongan kelompok penyokong berfahaman WAHABIY serta mereka-mereka yang mendalami agama tanpa memahami intipati agama ini mereka menulis buku dan menulis di internet dengan gaya penulisan yang memukau pembaca sehingga mewujudkan golongan seperti Aduka Taruna ini. Mereka ini sanggup memfitnah para sahabat nabi termasuk isteri baginda yang tercinta.
Jika dahulu seorang ustaz yang merupakan bekas mufti menghina seorang ustaz yang lain hanya kerana sebuah hadis yang dia perselisihkan....berapa ramai pula golongan agama yang berfahaman Wahabiy ini yang secara terang terangan menghina pelajar agama keluaran PONDOK? berapa ramai juga kelompok ustaz Wahabiy ini yang menghukum kitab karangan Al-Hujjatul Islam al-Imam al Ghazali sebagai bid'ah dan mengandungi hadis mauduk ?? Berapa ramai para ustaz aliran wahabiy ini yang meminta agar dibuang sahaja kitab-kitab kuning kerana didakwa mengandungi Bid'ah dan sebagainya. Ulama yang ikhlas dihina sedang ulama yang sombong dibela...Jika sahabat nabi pun mereka hina apalah sangat dengan para ulama'? Hujjah mereka : " Dia hanya seorang ulama yang merupakan manusia biasa, bukan nabi yang maksum justeru tentu bisa sekali melakukan kesilapan"
Melihatkan porak peranda akhlak ini Saya teringant salah satu tanda-tanda akhir zaman iaitu apabila kelompok ummat(pada zaman ini) menghina kelompok ummat terdahulu"

Ingatlah...sungguhpun zaman ini canggih dan hebat...namun, kenyataannya ummat zaman terdahulu adalah lebih hebat pada penilaian agama. Insyallah satu artikel ringkas akan ditulis berkenannya kelak. wallahua'lam

0 ulasan: