Isnin, 1 Februari 2010

Blog ini hanyalah catatan dan pandangan peribadi saya. Ia hanyalah satu pandangan yang barangkali betul dan barangkali salah. Sesungguhnya yang benar tentulah dari Allah s.w.t. Terus terang saya nyatakan, saya tidak berniat untuk mengata dan mengutuk sesiapa tetapi coretan pandangan ini yang terkadang menyentuh individu tertentu adalah apa yang berlaku dan terjadi. Saya tidak mengutuk tetapi itu realiti yang berlaku. Mungkin ada yang terasa apabila orang yang mereka kenali ditegur dan demikian juga saya kerana saya kenal mereka dari aspek yang sedikit dan mereka mengenali mereka dalam aspek yang barangkali lebih luas lagi. Namun, kesilapan adalah satu kesilapan yang tidak boleh ditukar kesilapan itu kepada satu kebenaran. namun kesilapan boleh diterima selagi mana ada usaha untuk membetulkannya kembali. Kesilapan dan tersilap adalah satu perbuatan yang dimaafkan dalam agama.Hakikat perjuangan perlu dihahami dalam kaca mata Islam dan Aqidah. Ilmu mengenal Allah hanya akan tercapai dihati apabila aqidah diutamakan. Sungguhnya dalam ilmu aqidah ini ada tasawwuf dan syariah yang tidak boleh dipisah-pisahkan. GPMS,KPKPIM, KPKIP, GIM,PUM, ABIM, UMNO, BN, PKR mahupun PAS atau apa-apa nama pertubuhan baik dari sudut politik, kebajikan, pelajar atau apa-apa sahajalah hanyalah satu medium untuk kita galas dan laksanakan amanah ALLAH dimuka bumi ini.Saya akan ulas isu ini dalam tulisan yang akan datang. Moga ianya dapat difahami dalam suasana minda yang terbuka. Terima kasih juga atas teguran tertentu ke atas blog ini barangkali...disebabkan blog ini barangkali dikunjungi...maka penulis tidak lagi menyebut nama mereka yang berkenaan...moga Allah mengampuni dosa dan kesilapan penulis dan merahmati mereka yang sentiasa berpesan kepada kebenaran
Sekali lagi catatan pengalam ini menyambung perihal perjalanan hidup saya selepas SPM. Semasa di Kilang elektronik ni, seorang kakak tidak bertudung kepala serta berpakaian t-shir dengan jins ketatnya. Dah tiga hari dia kerja kat kilang ni. Dok pula depan saya!! Saya tanya: " Kenapa Kak tak pakai tudung?
Kakak tu tiba-tiba marah :"Woi!! Suka hati akulah nak pakai apa!! Bukan aku kacau sesiapa pun. Jangan suka tengok pada luaran!!! Akak ni luar jer macam ni tapi dalam elok...akak rocks...rocks memang macam ni!! Lagi pun buat ape la pakai tudung kalau hati jahat....suka mengumpat !! ngata orang !! buat apa pakai tudung kalau suka buat maksiat!! couple sana couple sini...akak macam ni tapi tak pernah buat semua tu..!!!"
Saya terdiam...masa tu bulan ramadhan. Saya kata "Bukan apa kak...sekurang-kurangnya...sempena bulan ramadhan ni...kak pakaila tudung....hormatilah bulan mulia ni kak". Dia mula marah lagi :"Ala adik....al-Quran pun tak tengok luaran apa al-Quran kata "Laikrohafiddeen"....Akak ni dalam ISLAM tau...nampak jer Rock tapi akak sokong Nik Aziz!!

Wow...hebat...bagi dalil lagi...hah..hah...
Ini lah ayat popular yang sering diutarakan oleh mereka yang menolak ajaran Islam. Mereka menggunakan ayat agama untuk menidakkan hukum agama!! Tindakan berani ini amat bahaya sekali. Tapi saya tak salahkan kak ni...dia mungkin dapat gambaran salah tentang hukum agama ini.
Esoknya saya beri sepucuk surat kepada kak ini. Saya tulis...saya mohon maaf banyak-banyak atas isu aurat ni...saya tahu kak sensitif...tapi saya tegur kerana saya orang Islam dan bertanggungjawab menegurnya. Tugas tegur ni bukan tugas ustaz, bukan tugas JAIP tapi tugas Semua !!
Pertamanya jangan akak HUKUM samakan orang menutup aurat dengan perbuatan buruk mereka. Sesungguhnya perbuatan maksiat yang mereka lakukan adalah satu hukum yang lain sedangkan menutup aurat adalah satu hukum yang lain pula!!
Seorang wanita yang menutup aurat tapi jika ia melakukan maksiat, Allah akan hukum mereka atas dosa maksiat yang dilakukan yang tentunya setiap dosa itu berbeza sedangkan seorang wanita yang tidak menutup aurat sungguh pun dirinya seorang yang baik tetap akan dihukum Allah atas dosanya kerana tidak menutup aurat tersebut. Rugilah jika akak sebagai oarang yang baik, yang tidak pernah lakukan maksiat, tak pernah mengumpat dan mengutuk tiba-tiba turut dihukum hanya kerana AURAT !! Islam tidak menghalang berhibur tetapi berhiburlah dengan jalan yang dibenarkanNYA. Islam tidak larang berpakaian tetapi berpakaianlah mengikut Syariat Nya.
Akak kata akak Islam...macam mana kalau pakaian akak tak ikut ISLAM?? Akak kata akak sokong Nik Aziz tapi akak tak buat pun apa yang dia suruh...Sesungguhnya dosa mendedahkan aurat tu amat besar kak...Tentang dalil yang akak bagi tu sebenarnya salah belaka... Akak, jangan tafsir al-Quran membuta tuli...berdosa BESAR tu. Al-Quran ada disiplin dalam penafsirannya...sebab tu kalau nak tafsir al-Quran kena faham ilmu lughah, ilmu balaghah, ilmu nahu, sorof, as babun nuzul, ilmu usul tafsir dan ilmu hadis serta perbagai cabang ilmu islam yang lain. Sesungguhnya al-Quran hanya boleh ditafsir oleh al-Quran itu sendiri dan oleh al Hadis. Berkenaan ayat tu, akak tengok tafsiran ulama berkenaan ayat tersebut. Allah tak paksa dalam agama...Allah tak paksa langsung...tetapi apabila kita dah masuk atau tergolong dalam orang Islam...kita wajib laksanakan keseluruhan titah perintah Allah ini...Wajib kita tutup aurat dan wajib kita laksanakan semua suruhanNya. Akak lihat ayat selepasnya pula :" Kerana telah jelas perkara (jalan) yang benar dan jalan yang salah.Barangsiapa yang ingkar kepada Thorut (Syaitan, Perlembagaan Manusia) dan beriman kepada Allah maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada tali Allah yang amat kuat yang tidak akan putus,Dan Allah Maha Mendegar lagi Maha Mengetahui.

Surat tersebut saya kirimkan pada akak tersebut....lepas baca surat tu....tiga hari akak ni tak tegur saya...dan pada minggun-minggu terakhir saya ingin meninggalkan kilang ini...akhirnya akak ini akur juga...berpakaian menutup aurat. Dia mengucapkan terima kasih atas teguran keatasnya selama ini....
Dan Allah takdirkan pada minggu lepas ketika saya ingin membayar di Kaunter sebuah pasaraya di Pasir Puteh, Seorang kakak di kaunter menegur: "Assalamualaikum ust?... Saya diam sejenak memikir....ohhh...rupanya kakak di kilang tu....masih istiqomah nanmpaknya dengan tudung dan pakaian muslimahnya...sambil menjawan saya tersentum....alhamdulillah...dan saya tinggalkan pasaraya itu.

0 ulasan: