Isnin, 22 Februari 2010

Aktiviti Lepas SPM

Lepas saya berhenti kerja kilang...saya cadang nak masuk pondok. Belajar agama dalam-dalam kat pondok...tapi masa tu, keluarga tak mengizinkan. Kebetulan pula ayah saya sedang sakit...adik semua sambung belajar...
tahun 1997 memang agak teruk...masa tu ekonomi Malaysia tengak merudum teruk...ramai lepasan Universiti tak de kerja. Masa tu la saya mula belajar berniaga. Berniaga secara kecil-kecilan. Saya jual kuih-muih, nasi lemak dan bihun di sebelah pagi. Petang nya pula mengajar al-Quran dari rumah ke rumah.
Pertama kali jual memang rasa malu...ye la...tak pernah berniaga...memang le macam tu...tapi lepas dua hari...alhamdulillah. Kuih biasanya ada orang hantar..saya cuma ambil percent sahaja.
Nas pula kerja di Pasaraya. Masa saya jual kueh, kalau hari sabtu atau ahad...abang Man mesti datang beli nasi lemak yang saya jual...terkejut juga saya...kalau saya datang ke Institut GPMS mereka tanya :"Raihan nasi lemak ada lagi tak ??"
Duit jual nasi lemak saya simpan dan bagi pada mak...saya pun tak xde apa-apa yang memerlukan saya kepada duit...Petang mengajar mengaji di rumah orang...Dapat la sikit...dan duit tu saya guna untuk belajar di beberapa tempat secara sambilan.
Selang beberapa bulan kemudian, Nas datang ke rumah :"Assalamualaikum, Raihan..Nampaknya ni minggu last aku jumpa hang..."
"Kenapa? " tanya saya
"Aku dapat sambung belajar lah...Aku akan pergi ILP KL Isnin ni....aku doakan nanti hang pula akan sambung belajar" Kata Nas lagi
"Alhamdulillah...tahniah la Nas". Jawab saya
Dalam mengisi masa lapang, setiap minggu saya akan pergi ke Institut GPMS bagi mengisi slot kuliah subuh dalam aktiviti yang mereka anjurkan.
Selang minggu depannya pula saya pula mendapat surat tawaran menyambung pengajian di Politeknik Ungku Omar.
Mungkin ianya adalah berkat doa daripada kedua orang tua saya.
Masa belajar kat Poli...memanglah saya rasa agak tidak selesa...maklumlah...dah lama tak belajar...
Kat Politeknik...saya tak aktif langsung...saya berulang alik dari rumah ke Politeknik. Ayah masa tu sadang sakit...saya perlu sentiasa ada kat rumah untuk tengok-tengokkan ayah...Bawa ayah ke Hospital...urut ayah..Jaga orang sakit ni kena banyak sabar...apatah lagi ianya melibatkan orang yang tua. Orang tua biasa lah...
Pernah satu kali...waktu final exam...saya langsung tak boleh nak study dek disebabkan ayah yang sentiasa sakit dan perlukan perhatian...Orang lain sibuk study masa tu...tapi saya sepanjang malam bersengkang mata untuk jaga ayah...ayah kata: "Abah kesian tengok kamu...ayah doakan moga kamu dapat jawab soalan esok dan semoga kamu lulus dalam peperiksaan".
Memang la...doa ayah itu makbul dan ia menjadi kenyataan. Saya dapat jawab soalan esoknya walaupun saya tak baca buku...Allah Maha Pemberi kepada hamba-hambaNya.
Saya tidak hendak sangat bercerita panjang tentang diri ini...Saya bersyukur ke hadrat Allah...rupa-rupanya lambatnya saya menyambung pengajian ada hikmah yang bersar yang Allah kurniakan kepada saya. Saya rasa cukup bertuah kerana saya dapat menjaga ibu dan ayah sedang adik beradik yang lain sibuk dengan kerjaya masing-masing. Sibuk dengan keluarga masing-masing...mereka hanya mampu datang menjenguk. Ayah tidak pasti lagi akan berapa lama hayatnya...Sesungguhnya Allah kurniakan kepada saya peluang untuk menjaga kedua orang tua saya...Jika saya sambung belajar terus dahulu...mungkin masa ayah sedang sakit...hanya ibu seorang yang melihatnya...kesian ibu...ibu yang sentiasa prihatin pada keluarganya. Adanya saya...boleh juga tengok-tengokkan ayah...tolong urut dan picitkan kepalanya...sapukan ubatnya dan bawa berbual bagi mengisi kerungsingan di kepalanya.
Ketika di Hospital...saya dan ibu bergilir-gilir menunggu ayah di wad. Kadang-kadang...bangun pagi, lepas solat di Surau Hospital...saya terus bergegas ke Kelas. Itulah rutin harian ku selama beberapa bulan. Adik-beradik yang lain tentunya tidak memahami situasi itu...mereka tidak merasai situasi itu...
Sesungguhnya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani amat memahami situasi itu..dan Allah telah mentakdirkan agar ayah pergi buat selama-lamanya pada hari Jumaat yang mulia sebelum Asar. Waktu tu saya solat jumaat di Masjid Negeri, ayah sempat berpesan agar saya kirimkan salamnya pada rakan lamanya Sheikh Mohd Nor Mansor al Hafiz yang pada masa itu merupakan Imam Besar Masjid Negeri Perak. Ketika saya pulang ke rumah, ayah mula menunjukkan tanda-tandanya...aku dan ibu segera mengajarkan kalimah tauhid kepada Ayah..tidak lama kemudian...ayah jatuh terkulai di pembaringan...dalam situasi gawat itu, saya cepat-cepat merasakan detik nadi di lehir ayah...denyutan nadi itu masih bergerak...badannya agak panas sedikit...Saya segera pergi keluar meminta bantuan orang untuk membawanya ke hospital. Rumah Cikgu Raof saya ketuk berulang-ulang kali dan memaklumkan kepada Cikgu Raof. Cikgu Raof segera datang kerumah dengan kereta proton Iswaranya memangku dan membawa masuk ayah untuk ke Hospital...Sepanjang perjalanan kami tidak putus-putus membacakan al fatihah dan mendoakan ayah. Di Hospital Ipoh, ayah segera dimasukkan ke wad kecemasan dan diberi rawatan sepenuhnya oleh doktor bertugas. Ibu berada disamping ayah ketika para doktor melakukan rawatan sedang saya segera ke pondok telefon memaklumkan semua ahli keluarga akan berita mencemaskan ini.. Selang 45 minit kemudian, ibu datang kepadaku sambil mencucurkan air mata dan aku faham akan apa yang berlaku...Doktor memaklumkan kepada saya yang mereka telah mencuba sedaya upaya dan situasi ayah yang lemah serta takdir Allah telah menentukan segalanya.
Ayah telah kembali kepada Allah buat selama-lamanya. Berita ini turut saya sampaikan kepada abang saya yang berada di Mesir dan dia turut bergegas pulang ke Malaysia pada hari tersebut juga.
Pemergian ayah sesungguhnya telah meninggalkan satu kenagan pahit dalam hidup saya memandangkan ayah seorang yang banyak mengajar kami mengenal kehidupan...ayah secara tidak langsung telah melatih kami dalam banyak perkara dalam agama. Sebelum pergi...ayah sempat mengarang dua buah kitab untuk tatapan kami sekeluarga. Kitab pertama adalah berkaitan aqidah dan tasawwuf manakala kitab kedua berkisar hal-hal berkaitan ibadah.
Ayah pergi pada hari yang terbaik. Hari raya mingguan ummat Islam. Moga ayah ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh. Jenazah ayah turut dikunjungi oleh Almarhum Ust Dato' Abdul Rahman al Mubarak (ahli Majlis Fatwa Negeri Perak yang juga ayah kepada kawan saya Us Husni)

0 ulasan: