Isnin, 1 Februari 2010

Jumlah pesakit mental meningkat


Membaca ruangan surat pembaca di Berita Harian pagi tadi berkenaan tajuk diatas adalah satu kenyataan yang tidak dapat dinafikan. Minggu lepas, seorang pesakit mental datang menemui rakan saya untuk mendapatkan rawatan mingguannya. Sebelum ini pesakit yang sama pernah datang menemui saya. Alhamdulillah, sakit mentalnya kini kian beransur pulih. Sungguhpun pesakit mengakui masih mengambil pil-pil dari Hospital Psikitri, tetapi dos nya makin berkurangan serta kadang-kala tidak mengambilnya lagi kerana yakin dengan bantuan Allah untuk memulihnya. Pesakit telah menghidapi penyakit ini dalam tempoh yang sekian lama. Dirinya berasa seolah-olah sangat was-was dalam tindakan serta merasakan dapat mendengar bisikan hati orang lain. Malah pesakit juga mendakwa tertekan akibat bisikan-bisikan yang didengarnya ditelinga setiap waktu. Semua pengalaman dirinya ini menyebabkan dirinya sukar tidur malam, merasa rungsing dan kebinggungan yang akhirnya menjejaskan kesihatan fizikalnya. Setelah dirujuk ke Hospital berkenaan, pesakit akhirnya diberhentikan kerja atas alasan gangguan kesihatan. Sokongan keluarga terutamanya isteri dan anak-anak amat perlu ketika ini dimana kesihatannya ini amat membimbangan masyarakat. Sakit Mental merupakan satu penyakit yang amat digeruni dan mengaibkan. Sesiapa sahaja yang mengetahui dirinya seorang pesakit mental pastinya akan menjauhkan diri. Malah kisah pembunuhan antara ahli keluarga juga sering kali dikaitkan dengan sifat ganas akibat penyakit ini. Selain menerima rawatan di Hospital, tindakan pesakit dan keluarga mendapatkan rawatan di Darussyifa' yang menggunakan terapi berdasarkan al-Quran dan As-Sunnah adalah satu pilihan yang tepat. Pesakit kini kian beransur pulih. Malah bisikan-bisikan ditelinganya sudah tidak didengarinya. Pesakit mula kelihatan normal dan kembali normal seperti biasa. Namun, panas yang dijangka berpanjangan tidak berlaku apabila hujan mula di tengahari. Setelah bertahun berkongsi penderitaan bersama anak dan isteri jumaat lepas menyaksikan dimana isteri tercintanya mula menyatakan hasrat INGIN BERPISAH atas alasan:-
1. Suaminya seorang GILA
2. Malu kerana penyakit GILA suaminya itu pada rakan-rakan dan ahli keluarga
3. Sakit Mental suaminya itu membataskan aktiviti SOSIALnya.
4. Takut dicederakan oleh suaminya.

Malah, lebih terkejut lagi apabila tindakan isterinya itu mendapat sokongan keluarga isterinya dan rakan sepejabat. Saya mengucap panjang apabila mendengar kisah sebegini. Setelah diselidiki, saya mendapat tahu bahawa terdapat orang ketiga yang menginginkan siisteri. Orang ketiga berkenaan seorang teruna dikatakan sanggup mengahwini isterinya dan menjaga ketiga-tiga anak mereka. Berdasarkan sumber maklumat diatas, saya menyatakan berikut:-
1. Hukum mengahwini isteri orang adalah SATU DOSA YANG AMAT BESAR.Saya dapati sejak kebelakangan ini, sifat orang Melayu ISLAM di Malaysia ni amat tidak mengambil berat perihal HUKUM HAKAM ISLAM. Orang sanggup mengurat gadis yang telah menjadi tunangan orang sedangkan ia merupakan juga perbuatan yang HARAM malah lebih teruk lagi cuba meruntuhkan institusi kekeluargaan islam sehingga sanggup menyunting BINI ORANG adalah merupakan satu DOSA YANG LEBIH BESAR!!
2.Persoalan adalah di teruna benar-benar ikhlas akan berkahwin setelah diceraikan serta benar-benar ingin bertanggungjawab pada anak-anak isteri adalah satu kenyataan yang tidak boleh dipercayai secara membabi buta kerana ia hanyalah andaian masa hadapan yang belum berlaku lagi.
3. Sekiranya si teruna itu benar-benar ikhlas dan budiman, bukan lah dengan cara cuba meruntuhkan keluarga orang lain, sebaliknya boleh dalam aspek lain yang dibenarkan syarak. Sesungguhnya Islam lebih menggalakkan agar si teruna mengahwini anak dara.
4. Situasi suami yang hampir pulih ini sepatutnya menguatkan lagi siisteri kepada ketentuan Allah setelah bertahun-tahun bersama-sama mengharungi kesusahan dan kesedihan. Sekiranya isteri merasa susah dengan tindakannya selama ini telah mengsia-siakan amalan dan usahanya merawat suami selama ini. Janganlah mengambil tindakan yang boleh memusnahkan amal ibadahnya pula.
5. Keluarga siisteri sepatutnya tidak menyokong tindakan anak perempuan mereka yang jelas HARAM dan BERTENTANGAN DALAM ISLAM. Anak menantu juga merupakan anak kita dan sebahagian keluarga kita. Jangan dibuang hanya kerana dia sakit mental. Bagaimana pula jika anak perempuan kita yang sakit mental ?? apakah kita sanggup buangnya pula???
6. Dakwaan siisteri dia malu dengan suami pada kawan-kawan dan ahli keluarga nya adalah satu alasan yang remeh dan menggelikan. Persoalannya kenapa sekarang baru rasa MALU ?? kenapa tidak masa mula-mula suami sakit dahulu ?? Pada saya semua alasan ini timbul adalah angkara hati telah tertarik pada orang ketiga.
7. Dakwaan siisteri bahawa khuatir suami bertindak ganas seperti yang berlaku pada laporan di akhbar baru-baru ini tentang kes pembunuhan yang melibatkan pesakit mental juga merupakan alasan semata-mata. Persoalannya apakah suami pernah melakukan tindakan ganas sepanjang dia sakit pada diri isteri mahupun anak-anak ?? Saya mungkin bersetuju jika isteri ingin bercerai secara FASAKH sekiranya suami benar-benar ganas dan atas sebab keselamatan, namun saya tidak bersetuju sekali jika suami hanya sakit mental dan tidak pernah menunjukkan elemen keganasan tersebut.
8. Dakwaan isteri bahawa sakit suaminya telah membataskan kegiatan sosialnya juga menunjukkan ceteknya pengetahuan istetinya dalam hal agama. Sesungguhnya isteri amat disuruh mentaati suami selagimana ia tidak bertentangan dengan perintah Allah. Kehidupan isteri sebenar adalah di sisi suami bukan di sisi oarang lain. Lihatlah pada anak-anak yang sedang membesar. Jangan dihancurkan masa depan mereka dengan PENCERAIAN. Sesungguhnya kehidupan masa hadapan tidak boleh dibayangkan dengan angan-angan. Boleh jadi perkahwinan dengan pemuda itu kelak akan lebih menyeksakan.
9. Perlu diingat, umumnya budaya masyarakat Melayu di Malaysia amat tidak serasi bagi keluarga lelaki yang mempunyai anak teruna untuk dikahwinkan dengan wanita lebih berusia darinya yang mempunyai tiga orang anak serta bergelar isteri orang. Saya khuatiri tindakan siteruna tersebut punyai niat yang menyeleweng kerana perkara yang baik tidak akan bermula dengan tindakan yang tidak baik. Jika awal-awal lagi sudah tidak baik. Awal-awal lagi sudah nak ambil isteri orang...apakah ingin diharapkan akhiran yang baik sedangkan permulaannya tidak baik?? Sesungguhnya suamimu kini telah beransur sembuh dan ketika ini dia amat perlukan sokongan padu dari mu dan pohonlah pada Allah kekuatan dan kebahagiaan moga dirimu tersenarai dalam penerima anugerah SYURGA ALLAH hendaknya.
Semoga siisteri memahami dan moga Allah kurniakan limpah hidayah padanya. Wallahua'lam

Jumlah pesakit mental meningkat

STATISTIK salah satu kajian yang dilakukan mendapati kira-kira tiga juta daripada 26 juta penduduk negara kita mengalami gangguan mental. Misalnya statistik 2008 menunjukkan kira-kira 400,227 pesakit mental di Malaysia mendapatkan bantuan psikiatri di hospital kerajaan.

Kaji Selidik Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan ketiga pada 2006, menunjukkan semakin ramai remaja tempatan menderita masalah kesihatan mental berbanding golongan lain. Remaja dikatakan paling ramai mengalami masalah mental kerana mungkin disebabkan oleh tekanan dalam pelajaran, masalah cinta dan gagal mencapai apa yang dicita-citakan mereka.

Semua ini menjadikan mereka tertekan dan sukar mengawal perasaan, seterusnya menyebabkan ada segelintir remaja ini mengambil tindakan bodoh seperti membunuh diri, meminum racun, terjun dari bangunan tinggi dan sebagainya.

Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA) menyatakan diskriminasi dan penafian di kalangan orang ramai terhadap penyakit mental adalah satu daripada halangan utama kepada pesakit untuk mendapat rawatan penyembuhan.

Kewujudan gangguan mental di kalangan masyarakat sering dinafikan. Malah di kalangan pesakit yang sedang menjalani rawatan pun seboleh-bolehnya tidak mahu sesiapa pun tahu masalah mereka kerana perkara ini dianggap memalukan. Namun tanggapan negatif dan kurang pengetahuan masyarakat yang menjadikannya begitu.

Bagaimanapun, pesakit gangguan mental sebenarnya sangat memerlukan sokongan dan penerimaan keluarga serta masyarakat. Keluarga yang mempunyai ahlinya yang mengalami gangguan mental seharusnya tidak cepat melatah dengan keadaan itu. Keluarga juga tidak boleh berputus asa dalam usaha membantu pesakit untuk sembuh dan menjadi seperti individu lain yang normal.

Kesimpulannya, memang tidak dapat dinafikan lagi bahawa jumlah pesakit mental semakin meningkat dan ia membimbangkan semua pihak.



NUR SEEMA,

UUM, Sintok.

0 ulasan: